Avatar billede angelenglen Nybegynder
22. maj 2012 - 11:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Aktiv FTP virker ikke gennem router

Jeg har en Cisco Linksys E2500 router, der går gennem en Fullrate forbindelse.

Fullrate forbindelsen er konfigureret med en offentlig IP, og er i bridge mode, så det er Cisco routeren der håndterer trafikken mellem lokalnetværket og Internettet.

Mit problem er når jeg forsøger at oprette en aktiv FTP forbindelse til en bestemt server.
Andre servere virker det fint til.

Jeg kan godt forbinde, men kan ikke få returneret en dir-liste (ls kommandoen).

Hvis jeg laver et mobilt hotspot med min telefon, og går på Internettet gennem den, kan jeg godt oprette aktiv FTP forbindelse til den samme server.

Når jeg er på gennem Cisco-routeren kan jeg også godt lave aktiv forbindelse til andre FTP-servere, endda servere der ligger bag samme firewall i det samme hostingcenter.

Jeg er bare lidt blank på hvordan jeg kommer videre med fejlfindingen.

Ligger fejlen i min Router, hostingcentrets firewall eller serverens opsætning?

Der er ingen problemer med passiv FTP.
(Og nej, det er desværre ikke en løsning bare at bruge passiv FTP i stedet for aktiv FTP.)

Det er en windows Server 2008 R2 med IIS 7 og FTP 7.5
Avatar billede sand321 Nybegynder
23. maj 2012 - 11:25 #1
Installer en sniffer som f.eks. wireshark og tjek trafikken.

Routeren skal kunne forwarde porte automatisk i forbindelse med den aktive ftp forbindelse, hvis det skal virke korrekt.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
23. maj 2012 - 13:51 #2
Jeg har prøvet at installere Wireshark, og har filtreret trafikken så der kun vises trafik mellem min ftp klient og serveren.

Jeg er dog ret ringe til at tyde trafikken, så håber nogen kan give mig et hint om hvad der går galt.

Her er et billede af trafikken der kommer, fra jeg logger ind på serveren, til den går i stå.
(dvs. der hvor jeg burde modtage en mappe-liste retur, men ikke gør det)

http://angel.thespirit.dk/snif-1.png
Avatar billede angelenglen Nybegynder
23. maj 2012 - 13:52 #3
Bemærk at trafikken er sniffet på serveren, ikke min lokale klient-pc.

Burde det have været omvendt?
Avatar billede angelenglen Nybegynder
23. maj 2012 - 14:14 #4
Nødvendigt eller ej, så er her trafikken fra min lokale pc:

http://angel.thespirit.dk/snif-2.png
Avatar billede angelenglen Nybegynder
23. maj 2012 - 14:18 #5
En ting jeg bemærker, er at routeren tilsyneladende ændrer følgende kommando sendt fra min pc:
PORT 192,168,10,118,18,136

til:
PORT <min offentlige ip>,18,136

-men det er min forståelse at det er helt korrekt?
Avatar billede sand321 Nybegynder
23. maj 2012 - 14:23 #6
Mit gæt er at routeren blokerer for indgående forbindelser på den port klienten lytter på. I det første eksempel er det porten: 4487 (den skifter fra gang til gang og det er derfor ens router automatisk skal åbne for de rigtige porte)

Det kan dog ikke ses af dine screenshots, da du har filtreret de mislykkedes TCP forbindelser fra.

Det undrer mig at du kan bruge aktiv ftp med andre servere..
Avatar billede sand321 Nybegynder
23. maj 2012 - 14:24 #7
Læs evt en forklaring her: http://slacksite.com/other/ftp.html
Avatar billede sand321 Nybegynder
23. maj 2012 - 14:24 #8
Ovenstående link var til #5
Avatar billede angelenglen Nybegynder
23. maj 2012 - 14:30 #9
Det undrer mig også meget, at jeg kan bruge aktiv ftp til andre servere, men ikke netop denne ene.

Ifølge min ISP, ligger problemet i min router, men jeg kan ikke finde ud af hvor.

Jeg har endda prøvet at slå SPI firewall fra, det ændrede intet :-(
Avatar billede angelenglen Nybegynder
23. maj 2012 - 14:54 #10
Godt nyt og dårligt nyt.

Der dårlige er at jeg ikke længere kan genskabe fejlen.

Det gode er at det nu virker.

Jeg ændrede på routerens DMZ indstillinger, og mistede derved uheldigvis forbindelsen til routeren.

Efter en factory reset, og efter at have indstillet alting igen, virker det nu som det skal.

Så min ISP havde nok ret i at problemet lå i min router, men uden at kunne genskabe problemet, er det desværre også umuligt at fejlfinde mig frem til årsagen :-/

Anyway, problemet er væk - men jeg vil gerne dele nogle problemer ud som tak for hjælpen, så læg et svar :-)
Avatar billede sand321 Nybegynder
23. maj 2012 - 15:00 #11
Ok. Det var godt du fandt ud af det. Her er et svar, selv tak.