Avatar billede dytte3540 Nybegynder
07. juli 2012 - 16:10 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Adgang kun lokalt - hvordan konstaterer jeg om det er netværkskortet, der er problemet?

Vores ene stationære PC kan pludselig ikke komme på internettet.
Alle andre PC'er i huset kan, så der er 'hul igennem' ud i verden.

Så prøvede jeg - efter diverse genstarter og afbryd/etablering af forbindelse - at sætte et kabel i, i stedet for at køre trådløst - det hjælper ingenting, der er stadig kun adgang lokalt.

Inde under Netværks- og delingscenter har jeg prøvet at få Windows til at diagnosticere/reparere - det hjælper heller ikke.

Maskinen kører Windows Vista.

Nu er jeg meget lidt klog på computere og hardware, men jeg gætter på at det kunne være noget med netværkskortet (maskinen er ca. 4 år gammel, og har kørt i MANGE timer, da den daglige bruger er en teenager!!).
Men hvordan kan jeg konstatere om det er netværkskortet, der er problemet, eller om det er noget helt andet?

Det ser ud som om at netværkskortet er integreret i bundkortet, så det er jo et spørgsmål om det kan betale sig at købe nyt bundkort.
Avatar billede Locodk Nybegynder
07. juli 2012 - 16:53 #1
Prøv evt. at finde en opdateret driver på bundkort producentens hjemmeside, eller nulstil tcp/ip indstillingerne ved at gå ind i  start menuen, vælg kør - skriv CMD og tryk enter.

I dos-prompten skriver du: netsh int ip reset resetlog.txt

genstart og se om det hjælper.
Avatar billede sadolin1978 Novice
07. juli 2012 - 19:14 #2
hvis det er et on-board netkort kan dette deaktiveres, og så vil der evt. kunne monteres et billig netkort.

det var et billig alternativ til en ny computer.

test af netkort og OSI modellen kan fortages i cmd. komandoen er
ping 127.0.0.0

denne skulle teste om der er gang i netkortet
Avatar billede otc Nybegynder
07. juli 2012 - 21:28 #3
Åben en DOS-box med CMD i START-linien.
Skriv IPCONFIG
Se hvad default gateway er og om du har en IP-adresse på samme subnet.
Hvis din IP-adresse er noget med "169" er der et problem.
Ellers skriv PING "default gateway IP-adressen" og se om du får et svar. Typisk er IP-adressen noget si stil med 192.168.1.etellerandet

Hvis du får svar, virker dit netværkskort og du kan kommunikere med routeren.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
08. juli 2012 - 09:36 #4
Til Sadolin1978:
Når jeg ping'er 127.0.0.0 siger den 'Generel fejl'

Til OTC:
Ipconfig siger IPv4 adresse 169.254.27.216. Standardgateway er blank.

Kan jeg konkludere at det er netværkskortet?
Avatar billede otc Nybegynder
08. juli 2012 - 09:57 #5
Er ikke sikker på at netværkskortet er defekt. Du har ikke fået en DHCP IP-adresse, da "169." er Microsofts standard-adresse.
Er der link på forbindelsen til din router? Altså er der grøn lysdiode ved stikket i PC'en og porten i din router?
Det kunne være noget så banalt som at kablet ikke er sat rigtigt i. Check det i begge ender. Hvis du har et ekstra, så skift kablet og se om det hjælper så der kommer link på.

Ville dog mene at du skulle kunne PING'e localhost IP-adressen 127.0.0.1, ikke 127.0.0.0! Prøv at PING'e den i stedet.
Det viser at IP protokolstacken er installeret og funktionel.
Avatar billede sadolin1978 Novice
08. juli 2012 - 10:38 #6
Vil give #5 ret når du får en 169.254.x.x adr. er fejlen ikke dit netkort og ja tak for at få rettet fejlen med localhost adr. den var lige smuttet et øjeblik.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
08. juli 2012 - 19:52 #7
Ja, der er grøn lysdiode ved stikket i PC'en.
Og kablet er OK - det virker fint i f.eks. vores PS3 og vores anden stationære PC.
Og ja, jeg kan godt ping'e 127.0.0.1 - ingen problemer der.

Men hvis det ikke er netkortet, og det ikke er kablet, og det ikke er routeren - hvad pokker er det så???
Avatar billede otc Nybegynder
08. juli 2012 - 20:23 #8
Problemet er at PC'en ikke har en brugbar IP-adresse.
Lur på en af de andre PC'er hvilken IP-adresse, subnet, default gateway og DNS-server den har.
Du kan vælge en af de IP-adresser på subnettet som ikke er i brug og manuelt konfigurere IP-protokollen på dit netværkskort med de oplysninger du har og se om det så ikke virker.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
08. juli 2012 - 21:12 #9
Det bragte os et stykke ad vejen, sådan forstået at der nu står, at der er adgang til internettet, når jeg kigger i netværks- og delingscenteret.
Jeg kan også hente opdateringer til virusprogram (Avast) og til Malwarebytes, så vi er 'på'.
Men, i Internet Explorer siger den at der ikke er forbindelse, hvis vi prøver f.eks. dr.dk eller jp.dk.
Og hvis vi forsøger Windows Update, så får vi beskeden 'Ukendt fejl' (den skal ellers hente en opdatering til Windows Updater, siger den).
Kan det være virus?
Jeg har i hvert fald startet en fuldstændig scanning med Malwarebytes, og den tygger nok hele natten, det plejer den at gøre :-)
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
08. juli 2012 - 21:13 #10
Og jeg tænker jo også: hvordan kan det være, at PC'en pludselig ikke længe kan finde ud af at tildele IP-adressen selv?
Avatar billede otc Nybegynder
08. juli 2012 - 22:28 #11
Gode spørgsmål. Tror det er en god idé med den virus-scan.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
09. juli 2012 - 18:18 #12
Virus-scan fandt ikke noget - har kørt både Malwarebytes og Avast.

Når jeg kigger på billedet inde i Netværks- og delingscenter, så siger den ca. for hver 30 sekunder : Identificerer.
Det er som om den hele tiden søger efter nyt netværk.
Og den finder jo så også godt nok nettet nu, hvor den har en fast IP.

Men jeg kan stadig ikke få vist f.eks. dr.dk.
Og heller ikke hente Windows opdateringer.

Skal jeg opgive maskinen som håbløs?
Avatar billede sadolin1978 Novice
09. juli 2012 - 18:48 #13
det lyder lidt som din DNS er forkert

og nej jeg ville ikke opgive den, men har du mulighed for det så prøv med et USB-netkort og deaktivere det faste netkort i din pc. dette vil også kunne give dig mulighed for et hurtigere net samt bedre kryptering
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
09. juli 2012 - 19:04 #14
Sådan et har jeg jo ikke lige på lager, men det var da et forsøg værd.
Hvilket et skal jeg købe?
NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N USB Adapter WNDA3100v2 - er det OK?
Avatar billede sadolin1978 Novice
09. juli 2012 - 20:19 #15
jamen markedet er jo frit åben for alle netkort, dog har jeg hørt at D-Link ikke helt overholder de standarder der ellers er forskrevet men har selv gode erfaringer med netgear.
Et godt råd her er at tage den sidste standard, da den yder den højeste hastighed.
Du spørger om et dual band er ok, hvis din router understøtter det, er det ok hvis den ikke gør kan det dog stadig bruges dog for du ikke den fulde effekt
Avatar billede otc Nybegynder
09. juli 2012 - 22:13 #16
Check om din DNS-server kan opløse til IP-adresser.
Åben en DOS-box og prøv "PING www.dr.dk". Den skal opløses i IP-adressen [195.137.194.128]. Der svares dog ikke på PING, men det er lige meget da det blot er Name Server som testes.

Hvis ikke det virker, må du finde ud af hvad den rigtige DNS IP-adresse er og så skifte den ud i opsætning af IP-protokollen på dit netværks-kort.

Ellers er jeg nok ved at være blank. Spørg din søn hvad han gjorde, da det gik i stykker? :o)
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
10. juli 2012 - 17:36 #17
Har prøvet at 'pinge':

127.0.0.1 - alt ok
www.dr.dk - 'kunne ikke finde værten www.dr.dk'

Jeg er ikke sikker på at jeg  forstår hvad du mener med at jeg 'må finde ud af hvad den rigtige DNS IP-adresse er og så skifte den ud i opsætning af IP-protokollen på dit netværks-kort'.

Der skal jeg nok lige have et par tydeligere hints :-)
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
10. juli 2012 - 17:36 #18
PS. - har spurgt knægten - svaret var selvfølgelig "ingenting" !!
Avatar billede sadolin1978 Novice
10. juli 2012 - 18:46 #19
først en lille forklaring på hvad DNS bruges til, groft oversat er det en telefonbog der oversætter din web-adr. til en IP-adr.

se evt. denne lille film som efter min mening forklare det ganske godt.

http://www.youtube.com/watch?v=oN7ripK5uGM

inde under indstillinger for dit netkort har du en mulighed for også at give den en DNS adr. ( har har vi selv TDC og den DNS de bruger peger bare på gatewayen ) det kan være din PC står til at bruge en statisk, prøv evt at sætte den op til selv at hente DNS-adr.
Avatar billede otc Nybegynder
10. juli 2012 - 22:25 #20
Du skal gøre hvad der står i punkt 6.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/change-tcp-ip-settings

IP-adressen for DNS-serveren får du fra en af husets andre PC'er ved at skrive ipconfig /all i en DOS-box, eller ved at åbne TCP/IP settings i netværkskortets properties.
Hvis i er på et NAT-LAN og det er i vel, så er det bare IP-adressen på default gateway.
Håber det var forståeligt?
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
11. juli 2012 - 16:54 #21
Har prøvet at give den en DNS, ud fra hvad de øvrige computere har.
Det bragte os et stykke ad vejen, sådan forstået at der nu står, at der er adgang til internettet, når jeg kigger i netværks- og delingscenteret.
Her siger den dog for hver 30 sekunder : Identificerer.
Det er som om den hele tiden søger efter nyt netværk.

Jeg kan også hente opdateringer til virusprogram (Avast) og til Malwarebytes, så vi er 'på' på en eller anden vis.

Men, i Internet Explorer siger den at der ikke er forbindelse, hvis vi prøver f.eks. dr.dk eller jp.dk. Vi kunne jo heller ikke pinge/opløse f.eks. www.dr.dk.

Og hvis vi forsøger Windows Update, så får vi beskeden 'Ukendt fejl' (den skal ellers hente en opdatering til Windows Updater, siger den).
Avatar billede otc Nybegynder
11. juli 2012 - 17:16 #22
Så er der stadig noget DNS som ikke fungerer men hvis du har sat den DNS-server de andre PC'er bruger som primær DNS-server skal det sågu virke. *s*

Har du testet igen, efter at have sat DNS-server?
Kan du skrive hvad en af de øvrige PC'er har som IP-adresse, subnet-maske, default gateway og primær DNS-server?
Skriv derefter hvad den "syge" PC har for de samme parametre.

Du kan se det med "ipconfig /all" i en DOS-box.
Hvis det er sat rigtigt skal du også kunne opløse en URL i den rigtige IP-adresse  og tilgå www.dr.dk, osv.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
12. juli 2012 - 16:47 #23
Så har jeg tjekket:

En 'rask' maskine:
IP = 10.16.128.136
Subnetmaske = 255.255.255.0
Std.gateway = 10.16.128.245
Primær DNS = 91.144.255.19

Den 'syge' maskine:
IP = 10.16.128.139 (det har jeg sat som fast IP-adresse)
Subnetmaske = 255.255.255.0
Std.gateway = 10.16.128.245
Primær DNS = 91.144.255.19

Så jeg  synes jo det ser OK ud.

Og som sagt, så kan vi også hente opdateringer til f.eks. Malwarebytes, så der er jo på sin vis 'hul igennem'.

Men få vist en www-side i IE kan vi ikke.
Avatar billede sadolin1978 Novice
12. juli 2012 - 18:11 #24
som jeg kan se det, burde det ikke give problemer, men hvem er din internet udbyder ?? det kan være de har et bedre bud på en DNS
Avatar billede otc Nybegynder
13. juli 2012 - 11:25 #25
Ja, det ser rigtigt ud. Der er ikke begrænsninger på antallet af samtidige aktive PC'er hos din udbyder, vel?
Nogen tillader kun et vist antal samtidige aktive MAC-adresser, så hvis der er kommet en PC mere i husstanden som er blevet aktiv medens denne har været slukket kunne det være forklaringen.
Der er en vis time-out på de aktive MAC-adresser, så man skal have haft en af de andre slukket nogle timer, før denne kan "komme på" igen. Hvis det er samme server hos udbyderen som håndterer DHCP og DNS kunne det være forklaringen.
Ellers må jeg melde pas.
Du kan evt. sætte netværkskortet til DHCP igen og bære den hen til en ven og prøve hans Internet for at se om det virker.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
13. juli 2012 - 12:35 #26
Problemet er der desværre uanset om der kun en den ene PC på.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
21. juli 2012 - 10:45 #27
Nu har vi så prøvet med en Netgear Wireless adapter - vi får fint forbindelse til routeren, men videre ud af huset kommer vi ikke (kun lokal tilslutning).
Men de 3 andre computere kan fint komme på nettet (2 bærbare + en stationær).
Håber I har andre ideer, vi kan prøve inden vi skrotter maskinen.
Avatar billede otc Nybegynder
21. juli 2012 - 20:08 #28
Du kan også reinstallere maskinen, hvis det er relateret til problemer i software/registreringsdatabase.
Der er jo ikke umiddelbart noget som tyder på hardware-defekt.
Avatar billede sadolin1978 Novice
22. juli 2012 - 06:31 #29
en anden mulighed kunne være at sætte din dns til samme adr. som din gateway
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
28. juli 2012 - 11:58 #30
Vi endte med at geninstallere / formattere 'dyret', og nu virker maskinen fint igen.
Hvad problemet egentlig var fandt jeg aldrig helt ud af.
Tusind tak til alle for al hjælpen.
Mht. point-givning, så må det blive otc, der får dem, pga. #28.
Avatar billede dytte3540 Nybegynder
28. juli 2012 - 11:59 #31
Hvordan får jeg lige givet dig points. otc?
Avatar billede otc Nybegynder
28. juli 2012 - 22:58 #32
Ved faktisk ikke hvordan man giver point. *s*