Avatar billede janej Novice
17. august 2012 - 09:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Sammentælling af antal forekomster (bogstaver) i en linie

Jeg har en linie hvor der i de forskellige kolonner bliver noteret forskellige bogstaver. f.eks. B3=FF C3=FF D3=FF O3=F P3=F V3=S AF3=BS

Jeg skal bruge en formel som tæller hvor mange gange der står FF i linie 3 dvs. i ovenstående eksempel skal den komme med et resultat der hedder 3 og i en anden formel og i en anden celle tælle hvor mange gange der står BS altså 1 gang.

Hvis det er muligt så skal den også kunne tælle halve registreringer - ja det lyder mærkeligt, men hvis det kan lade sig gøre så hvis jeg skriver ½FF eller FF0,5 så skal den kunne tælle en halv enhed. F.eks i ovenstående eksempel hvis D3=½FF så er resultatet af formlen 2,5

Jeg anvender Excel 2007.
17. august 2012 - 10:19 #1
Optllingen af antal FF'er:
=TÆL.HVIS(B3:x3;"FF")
og BS'er
=TÆL.HVIS(B3:x3;"BS")

Det sidste må du præcisere lidt mere.
Du kan efter samme princip som ovenfor optælle antallet af "½FF". MEN jeg synes du må være lidt mere konsekvent med indtastningen, hvis der skal kunne laves beregninger på det.
Avatar billede janej Novice
17. august 2012 - 11:20 #2
Hej Erik,

Tak det virker.

Vedr. de "halve registreringer" så er selve regnearket en fraværsstatistik og FF står for en feriefridag, men man kan godt holde 2 halve feriefridag som altså kun skal tælle for én samlet dag (2*0,5=1dag) i sammentællingen. Så hvis nu person A holder en halv feriefridag den 17. august og igen en halv feriefridag den 20. august så vil jeg noterer det som en halv dag i to forskellige celler, da hver dato har sin egen kolonne. Det ville så være helt optimalt, hvis der i samme celle som tæller de hele også kan tælle halve, men jeg kan godt læse at du ikke er helt tilfreds med mit ønske :o)
Avatar billede janej Novice
17. august 2012 - 11:42 #3
Hej Erik,

Jeg har valgt at lave en formel der hedder:
=TÆL.HVIS(B3:AF3;"FF")+TÆL.HVIS(B3:AF3;"½FF")/2

derved kommer jeg frem til det rigtige resultat.

Sender du svar så får du pointene
17. august 2012 - 13:18 #4
Prøv med denne:

=TÆL.HVIS(B3:x3;"FF")+TÆL.HVIS(B3:x3;"½FF")/2