Avatar billede nph12 Nybegynder
01. september 2012 - 22:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udvikle anvanceret Excel regneark

Hej
Jeg kunne godt tænke mig, at udvikle nogle anvanceret Excel regneark, men har lige nogle overvejelse og spørgsmål:

1) Kan man lave anvanceret Excel regneark helt uden at skulle bruge VBA? Altså kun med formler og Excel funktioner? Jeg tænker også på, om det er smart at lave regneark som indeholdt VBA-kode, da makro sikkerhedsstillingerne godt kan drille brugeren, så regnearket ikke virker som tiltænkt.

2) Kan man skjule formler for brugeren?

3) Hvordan kan man let kopiere ens formler, så virker stort område (uden at skulle trække formlen ned)?

4) Kan man forhindre, at formler bliver ødelagt (her tænker jeg på, hvis brugeren sletter en linie)?
Avatar billede thadoews Nybegynder
02. september 2012 - 09:43 #1
Hej nph12

1. Ja, det kan du sagtens. Nogen ting er bare nemmere at lave i VBA end i formler. Men det er alt efter ens eget temperament, hvad man vælger.

2. Sagtens. Man kan lave alle udregninger i f.eks. Ark2, som man derefter kan skjule og sætte en kode på, så andre ikke kan ændre i dette og så kan man nemt hente alle tal man skal bruge ind i Ark1.
Jeg har f.eks. altid 3 ark: Beregning, Mellemregning og Data. I sidst nævnte findes der tabeller, hvis jeg skal bruge sådan nogen.

3. Klik på cellen. Marker hele formlen med musen, så denne bliver blå. Tryk CTRL + C, gå ned i den celle, som du vil kopiere til og tryk CTRL + V. Det er også muligt at sætte dollartegn omkring dine celletags, f.eks. "manuelt": CTRL + ALT + 4 eller marker celletags i formlen og tryk F4.

4. Ja, som jeg skrev i nummer 2 er det muligt at skjule ark og sætte kodeordsbeskyttelse herpå. Man kan endda gøre sådan at nogen få celler ikke er beskyttet af koden, så andre også kan bruge arket, hvis det er ønsket :)
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. september 2012 - 10:22 #2
Hej thadoews
Mange tak for svar. Dog kan jeg hvilken få punkt 3 og 4 til at virke.

3) Her kan jeg hvilken få den første del du skriver til at virker, og den sidste del forstår jeg ikke rigtigt. Kan jeg få dig til at uddybde det?
4) Jeg kan godt beskytte hele arket, men jeg kan ikke beskytte arket, hvor det er nogle celler der ikke er beskyttet.

Det skal lige siges, at jeg sidder med Mac-versionen af Office-pakken.
Avatar billede thadoews Nybegynder
03. september 2012 - 12:22 #3
Ja okey, så må jeg give dig svar forbi. Jeg ved intet om Office-pakken i mac-version... Men det er nok noget der hen af. I hvert fald i punkt 3 er det muligt at lave dollartegn omkring dit celletag så det ligner noget a la "=$A1$".

I Windows versionen er den knap du skal have fat i ved siden af "Beskyt Arket", den hedder "Tillad brugere at redigere i områder".
Jeg sidder altid og roder med det fordi jeg bruger det sjældent :) Men det er i hvert fald lige præcis den du skal have fat i.
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. september 2012 - 13:30 #4
Jeg tror at løsningen langt hen af vejen hedder navngivning af "Områder". Jeg har fået stort set fået svar på mine spørgsmål - tusind tak for hjælpen:-)

Resten er nok fordi jeg sidder med Mac-versionen af Excel.

Hav en fantatisk dag:-) og endnu en gang tak for hjælpen:-)
Avatar billede thadoews Nybegynder
03. september 2012 - 13:43 #5
Velbekomme :)