Avatar billede Kenneth31 Nybegynder
03. oktober 2012 - 12:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Excel graf: Flere dimensioner

Hej eksperter

JEg har brug for at opstille mine tilgodehavender (fra kunder) i en graf, så de opdeles i (stablede værdier ad Y aksen):
- Ikke forfaldne
- 0-30 dage
- Ældre

Derudover skal de opdeles på hvert salgs marked (X aksen):
- Danmark
- Sverige
- England

Så langt har jeg faktisk styr på det, men nu vil jeg gerne kunne se UDVIKLINGEN over tid. Altså kunne have en søjle for England (mv.), der viser "Ikke forfalde, 0-30 samt Ældre" (stablet) for 31/8, og en magen til pr 30/9.

Jeg vil hjertens gerne vise jer hvor langt jeg er med en vedhæftet fil, men mangler desuden viden om denne mulighed (med at linke/vedhæfte).

På forhånd tak!

Kenneth
Avatar billede finb Ekspert
03. oktober 2012 - 12:57 #1
du kan lægge filen gratis på nettet, fx
gratisupload.dk
eller lign.
finb
Avatar billede Kenneth31 Nybegynder
03. oktober 2012 - 16:50 #2
Tak
Her er så et eksempel:
http://gupl.dk/685518/

Det er let at se at udfordringen er på UK markedet, men hvad hvis man gerne vil sammenligne med en tidligere periode i samme graf?
(OBS statistik pr. 31/8 ligger i "Grunddata" arket.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2012 - 06:59 #3
Her, som i mange af de spørgsmål der stilles i dette forum, gælder det, at spørgeren med fordel kunne være mere oplysende. Kvaliteten af de løsningsforslag der måtte komme vil næsten altid være ligefrem proportional med kvaliteten af den opgavebeskrivelse spørgeren leverer. I det konkrete tilfælde ville det eksempelvis være relevant at vide følgende (ikke nødvendigvis udtømmende):

Det er altid en god ide at fortælle hvilken Excel-version man bruger - herunder sprogversion.

Vil det du kalder "Grunddata" altid foreligge i præcist det format der er vist i ark "Grunddata" i filen, hvor nye måneders data fyldes på nedad (med samme antal rækker, herunder blanke rækker, mellem hver enkelt måned)?

Skal grafen være baseret på én eller flere pivottabeller, eller kan "Grunddata" frit arrangeres på en anden (og mere hensigtsmæssig) måde? I parentes bemærket - hvis basis skal være pivottabeller så bør du læse noget om hensigtsmæssig opstilling af data til dette formål.

Skal grafen altid vise debitormasse pr. land og aldrig eksempelvis pr. specifikke kunder?

Skal sammenligning altid være med måneden forud (og kun én måned forud), og skal det være muligt at vælge hvillken måned man vil se? Husk også årstal i dine "Grunddata" hvis januar skal kunne sammmenlignes med december foregående år.

Udover det jeg har nævnt her kan der sagtens være flere ting der vil være relevante for en god løsning. Hvilke, det ved kun du som sidder med detailviden.

mvh Hans
Avatar billede Kenneth31 Nybegynder
04. oktober 2012 - 20:03 #4
Dét med version kan jeg kun tage til mig:
Jeg bruger Excel 2010 på dansk.

OK, jeg forsøgte at holde eksemplet simpelt i håb om at selve teknikke blot kunne forklares eller navngives, så jeg selv ku' søge videre...

Mine dataudtræk fra økonomisystemet er i udgangspunktet ikke pivoterede, men jeg kan kun lave et udtræk pr. én dato.
Dermed vil data for forskellige perioder i udgangspunktet ligge i hver sin fane.
(eksemplet er nu opdateret med mere specifikke data - fanerne Debitorsaldoliste pr. hhv. 31/8 og 30/9)

Målet er at synliggøre fordeling PR. LAND. Ikke pr. kunde (eller andre ting jeg ikke har specificeret).

Målet er muligheden for at GRUPPERE flere forskellige (2 eller flere) perioder ved siden af hinanden, men stadig grupperet pr. land.
(Har nu konstrueret en manuel "graf" for at vise hvad jeg mener med at gruppere flere datoer for hvert land - se fanen Diagram)

Nyt, udbygget datagrundlag:
http://gupl.dk/685564/

På forhånd tak
Kenneth
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2012 - 20:24 #5
Hvis du kan vente til i morgen vil jeg forsøge at komme med et forslag senest fredag sidst på dagen.

mvh Hans
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2012 - 20:28 #6
Jeg glemte at spørge: Er landefordelingen bestemt af Gruppe? Specificer venligst.
Avatar billede Kenneth31 Nybegynder
04. oktober 2012 - 20:50 #7
Det lyder godt.
Og JA - gruppen repræsenterer hvert land

http://gupl.dk/685566/
Avatar billede Kenneth31 Nybegynder
04. oktober 2012 - 22:58 #8
Den gode Mr. Excel har lavet denne video
(søgt på "stacked & clustered"):
http://www.youtube.com/watch?v=5Iom0gzQicM

Mon ikke man skal i denne retning - er bare overrasket over hvis man skal gennem disse små workarounds først...

og denne:
http://www.youtube.com/watch?v=yiWKd7pHEgA
Her kunne man navngive
A1: UK - August
A2: UK - September

Kan I noget smartere?
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2012 - 05:00 #9
Jeg ville helllere have svar på følgende:

Hvilke lande skal grafen vise, 1,3 9 og 10 plus resten samlet
eller noget helt andet? Hvis noget helt andet, hvad så præcist?

Hvor mange måneder ønsker du maksimalt at kunne vise ved siden af hinanden, og skal antallet være fast eller variabelt?

Skal det være i en og samme graf eller må det være i flere?

Hans
Avatar billede Kenneth31 Nybegynder
18. november 2012 - 19:05 #10
Hej Hans

Sender du ikke et svar, så vi kan afslutte denne?

Tak

Kenneth
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2012 - 20:38 #11
OK.
Hans