Avatar billede ixma Nybegynder
05. november 2012 - 23:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvad stjæler mit internet?

Internetforbindelsen på min stationære er pludseligt blevet ekstremt langsom og har været det konsekvent hele dagen.

På min bærbare er den helt normal.

facts:

Mit abonnement er 15 Mbit

Speedtest viser at min stationære forbindelse er på 195 kbit og min bærbare er på 12855 kbit.

Har kørt malwarebytes og superantispyware på den stationære, men den finder ikke noget, så jeg er helt blank.

Nettet på den stationære er jo ubrugeligt med den hastighed, så håber på hurtig hjælp.
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
05. november 2012 - 23:55 #1
I forhold til din download, er en hastighed på 12855 jo meget passende, da det svarer til knap 13 Mb.

Din upload har du ikke skrevet hvad er hos din udbyder. Er det en symmetrisk eller asymmetrisk hastighed du har? Men 195 kbh virker under alle omstændigheder noget lavt.

Du kan prøve følgende:

Er du trådløst på nettet via en router, kan du forsøge at kable udenom din router, altså med din pc direkte på dit modem, og se om det hjælper. Hvis ikke udelukker du derved 1) dit trådløse netværk, 2)nogle stjæler/bruger dit net og 3) selve routeren.

Det er dog formentlig ikke nr. 2 og og 3, da din bærbare ellers ville opleve samme problem.

Du kan også prøve kortvarigt at slå dit sikkerhedsprogram fra. Det er naturligvis ikke optimalt, men en gang imellem kan det være problemet - især med de nævnte symptomer.

Endelig kan det også være nogle indstillinger på din computer og/eller tredjeparts programmer på din computer, fx noget P2P eller lignende.
Avatar billede ixma Nybegynder
06. november 2012 - 00:20 #2
Både stationær og laptop er på samme forbindelse. Hastighed trådløs og plugget direkte til router er den samme. Begge har samme AV program (Microsoft security essentials). Begge er cleanet for spyware.

Hvilket fører mig til den åbenlyse teori, at der ikke er noget galt med router, ej heller trådløs, og ingen stjæler internet.

Min laptop er på nettet helt normalt, med samme hastighed som min stationære altid har været: Ca. 12 mbit.

Men min stationære er på nettet med 195 kbit.

Det er åbenlyst noget på den stationære der er problemet.

Men hvad?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
06. november 2012 - 01:55 #3
Prøv og luk alle de programmer og baggrundsprogrammer du har kørende der ikke er nødvendige og se om det gør en forskel.

Prøv og hente dette program : http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653
Der kan du vælge at få vist hvor meget data programmerne modtager og sender osv.
Avatar billede Blandy Praktikant
06. november 2012 - 13:11 #4
Prøv at genstarte din router. Det kan være at firmwaren hænger på de lan-porte du bruger til din stationær.
Avatar billede ixma Nybegynder
06. november 2012 - 13:16 #5
Jeg har naturligvis ikke alle mulige programmer kørende.

Med et tab på knap 12 Mbit af min internetforbindelse tror jeg heller ikke lige det er dér problemet ligger.

Med de råd I giver, bliver jeg nervøs for at jeg har et helt mystisk problem, som ingen har idé om løsning til.

Jeg har to computere sat stort set 100% identisk op. De står ved siden af hinanden lige langt fra router og WiFi. De er begge 1-2 år gamle. Den ene er på nettet med 12 Mbit og den anden med 200 Kbit.

Det er fakta. Og det er MYSTISK.

Nogle gode idéer til hvad der ligger på min ene computer og stjæler eller blokerer mit internet?

PS: Har hentet det program Process Explorer - kan ikke umiddelbart se hvad der adskiller det fra windows Task Manager / Services?
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
06. november 2012 - 21:45 #6
Alle fejl kan være mystiske i et eller andet omfang.. Men det handler jo om at få udelukket nogle ting, så man kan målrette fejlsøgningen og fejlretningen.

Som nr. #4 siger. Det kan ligge i routeren (også selvom at den ene computer fungerer fint via samme router fungerer fint). Så prøv at kable udenom.

Det kan være det trådløse netværkskort eller andet software til dette. Prøv at kable direkte til routeren - eller bedre endnu - direkte på modem, så får du udelukket to ting på én gang.

Det kan være sikkerhedsprogrammet, Microsoft security essentials, (selvom at begge computer kører med samme program, betyder det ikke nødvendigvis at programmet kører lige så godt eller skidt på begge). Så prøv kortvarigt at slå det fra.

Er det programmer på din computer, så prøv evt. at starte i fejlsikret tilstand med netværk, og se om det kører bedre.
Avatar billede ixma Nybegynder
08. november 2012 - 21:07 #7
Det kan som sagt kun være noget der ligger på computeren. Tænkte nogle måske kendte et program der kunne scanne computeren for at finde ud af hvad der optager internettet. Det er ikke router osv, alt dette er som sagt afprøvet.

Tak for indlæggene, men da ingen kan hjælpe vil jeg lukke tråden og gå ned med computeren til en ekspert.