Avatar billede AnyFellow Mester
07. januar 2013 - 13:34 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Fejlhåndtering ved standard mysql contra PDO

Jeg har arbejdet med PDO i en periode, men fejlhåndteringen piner mig en smule.

Jeg har denne standard mysql-forespørgsel:

$sql_query = ("
  SELECT time_stamp, count_day
  FROM statistik
  ORDER BY time_stamp ASC;
");

$query_stat = mysql_query($sql_query) or die (error_handler(mysql_error()));

Forsøger jeg at hente data fra en tabel eller en kolonne der ikke eksisterer vil min error_handler-funktion blive aktiveret og jeg kan her logge fejlen.

Jeg har denne PDO forespørgsel:

try {
    $stsm = $conn->prepare("SELECT time_stamp, count_day FROM statistik ORDER BY time_stamp ASC");

catch(PDOException $pdo_error) {
    die (error_handler($pdo_error));
}

try {
    $stsm->execute();

catch(PDOException $pdo_error) {
    die (error_handler($pdo_error));
}

Med denne fanger jeg fejl i min forespørgsel eller i min execute. Jeg synes bare det er voldsom meget ekstra kode.

Er det måden at gøre det på, eller kan det gøres smartere?
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2013 - 14:06 #1
<ole>

Det ser ganske småt og smart ud  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede AnyFellow Mester
07. januar 2013 - 14:22 #2
olebole...> Det kan jeg kun tolke som at det ikke umiddelbart gøres smartere?
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2013 - 14:31 #3
Det er i hvertfald måden, jeg selv håndterer fejl i forbindelse med PDO  =)
Avatar billede AnyFellow Mester
07. januar 2013 - 14:45 #4
Okay, jamen så burde det jo ikke være helt af vejen ;)

Du samler som sædvanlig ikke på point?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2013 - 15:13 #5
Du kan

try {
    $stsm = $conn->prepare("SELECT time_stamp, count_day FROM statistik ORDER BY time_stamp ASC");
    $stsm->execute();

catch(PDOException $pdo_error) {
    die (error_handler($pdo_error));
}
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2013 - 15:31 #6
@Erik: Det kan man sagtens. Hvis der er fejl i begge udtryk, får man dog kun udskrevet den første
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2013 - 15:38 #7
I dette tilfælde giver det ikke mening at prøve nummer 2, hvis den første fejler. Li'som en fraskilt mand, der ikke prøver det projekt een gang til ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2013 - 15:41 #8
Derudover er det jo heller ikke anderledes end i #0.
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2013 - 15:43 #9
Du ved godt, at videnskabelig metode bygger på, at gentagelser af samme forsøg, skal give samme resultat ... skrev manden med 'eks i anden'  *D
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2013 - 15:45 #10
#9 var en kommentar til Eriks #7  *o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. januar 2013 - 15:45 #11
#8
Udover at man "sparer" en try/catch.
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2013 - 15:53 #12
#11: Jeg tror, Arne hentydede til, at spørgers konstruktion jo også kun udskriver første fejl. Derfor var min kommentar #6 noget vrøvl  *o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. januar 2013 - 15:57 #13
OK, så vågnede jeg også ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2013 - 16:03 #14
- og skulle der være opstået tvivl i forbindelse med lidt inforståede kommentarer, så er der koncensus om, at Eriks forslag i #5 gør det samme som spørgers eget script - nøjagtig ligeså godt  =)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2013 - 16:11 #15
#XIV: Men det er så anvendelsen af die(...) i catch-delen, der gør det. Ellers må man sige at anvendelsen af 2 try/catch giver god mening, hvis nummer 2 kan udføres, selv om nummer 1 fejler. Ellers bør man for læselighedens skyld anvende een try/catch.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2013 - 19:22 #16
Enhver afbrydelse af flow vil have den effekt - die, return, throw.

Og jeg vil tro at det er ret tit for database operationer at man vil afbryde ved foerste fejl.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2013 - 19:23 #17
Saa ioevrigt lige at PHP 5.5 skulle faa finally.

Det vil nok goere en enkelt try catch finally endnu mere attraktiv da man kan sample hele cleanup for baade fejl og success et enkelt sted.
Avatar billede AnyFellow Mester
09. januar 2013 - 13:23 #18
Nedenfor ses mit test-script.

Jeg kan godt bruge noget sparring på nedenstående spørgsmål:
Skal jeg ændre errormode til silent i produktion, eller vil nedenstående script fange fejlene, og dermed ikke udgøre en risiko?

Er "if ($stsm->errorCode() == 0)" overflødig og burde udelades?

Er der noget der springer i øjnenen i nedenstående, eller noget jeg måske burde medtage?

De steder jeg bruger echo i forbindelse med fejl vil blive håndteret af en error-funktion.

<?php
$db_host = "xxx";
$db_name = "xxx";
$db_user = "xxx";
$db_pass = "xxx";

try {
    // database connection
    $conn = new PDO("mysql:host=".$db_host.";dbname=".$db_name.";charset=utf8", $db_user, $db_pass, array(PDO::ATTR_PERSISTENT => true));

catch(PDOException $pdo_error) {
    echo "Fejl i databaseforbindelsen";
    exit;
}

$conn->setAttribute(PDO::ATTR_DEFAULT_FETCH_MODE, PDO::FETCH_ASSOC);
$conn->setAttribute(PDO::ATTR_EMULATE_PREPARES, false);
$conn->setAttribute(PDO::ATTR_ERRMODE, PDO::ERRMODE_EXCEPTION);

$sql = ("
    SELECT *
    FROM `admins`
    WHERE `user` = :user
");

$sql_param = array(
    'user' => "fornavn\efternavn"
);

try {
    $stsm = $conn->prepare($sql);

catch(PDOException $pdo_error) {
    echo "Fejl i prepare.";
    exit;
}

try {
    $stsm->execute($sql_param);

catch(PDOException $pdo_error) {
    echo "Fejl i execute";
    exit;
}

if ($stsm->errorCode() == 0) {
    if ($stsm->rowCount() > 0) {
        while ($row_user = $stsm->fetch()) {
            echo $row_user['USER']."<br>";
        }
    } else {
        echo "Ingen rækker";
    }
} else {
    $errors = $stsm->errorInfo();
    echo($errors[2]);
}
?>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. januar 2013 - 14:07 #19
Du flytter bare din if-while ind i try.

Det vil altid være godt, at være sikker på at slutbrugeren ikke ser tekniske fejlbeskeder, men at support/udvikler gør.
Avatar billede AnyFellow Mester
09. januar 2013 - 14:15 #20
erik...> Ikke forstået?

Mit test-script kan jeg ikke få til at genere andre fejl end dem jeg selv echo'er.

Jeg kan ikke generere en fejl der får $stsm->errorcode til at vise en fejl.

Ændrer jeg f.eks. i tabelnavnet dør den i prepare. Laver jeg en fejl i $sql_param dør den i execute.

Den sidste fejlmulighed kan jeg ikke trigger, derfor jeg spørger om den er overflødig?

Mine try+catch vil blive lagt en funktion, således de ikke skal optræde overalt i mine scripts. Den del har jeg allerede fået til at virke. Tester bare i mit test-script, da det er mere overskueligt.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2013 - 17:42 #21
Jeg tror at jeg ville bruge en enkelt try catch fremfor mange. Hvad fejlen er boer fremgaa af selve exception.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2013 - 17:44 #22
Men du boer hive al information ud fra exception.

Der er mange gode felter i den klasse!

http://php.net/manual/en/class.pdoexception.php
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2013 - 17:47 #23
Med hensyn til hvad der skal goeres saa vil jeg sige:

demo kode:

echo og exit (eller die) er helt fin

rigtig kode:

du logger al information og saa smider du en ny exception som catches i dit presentation layer og giver brugeren en passende besked uden tekniske detaljer
Avatar billede AnyFellow Mester
09. januar 2013 - 19:50 #24
Så har jeg vist efterhånden fået svar på mine usikkerheder.

Det eneste jeg ikke synes at have fået svar på er hvorvidt dette er dobbeltkonfekt:
if ($stsm->errorCode() == 0) {
}
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2013 - 22:19 #25
Laes:

http://php.net/manual/en/pdo.error-handling.php

som viser hvordan du kan skifte mellem exceptions og error code.

PS: Jeg tror at success er '00000' ikke 0
Avatar billede AnyFellow Mester
10. januar 2013 - 08:02 #26
Tak for linket.

Det afklarede i hvertfald mit sidste spørgsmål.

Tak til alle for bidrag.

Hvis der er nogen der vil have point, er det nu der skal lægges et svar :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. januar 2013 - 13:41 #27
"Mit test-script kan jeg ikke få til at genere andre fejl end dem jeg selv echo'er"

Der er flere fejl, der kan opstå, selv om du ikke lige kan frembringe dem selv. Fx at forbindelsen til databasen forsvinder mellem din connect og din query.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2013 - 13:47 #28
svar for mine bidrag i den sidste trediedel af traaden