Avatar billede Frederikkeklinkby Nybegynder
10. februar 2013 - 16:23 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Heliumion

Hej

Jeg har fået en opgave i min aflevering om "Sortering af ioner", som jeg ikke har nogen idé om hvordan jeg skal løse.

Spørgsmålet lyder således:

I naturen forekommer to tyber af helium: He-4 (hvis kerne består af 2 protoner og 2 neutroner) og He-3 (hvis kerne består af 2 protoner og 1 neutron). De typer helium har på grund af kernerne forskellige masse.

I nogle eksperimenter skal en stråle af heliumioner sorteres efter type. Det sker ved, at ionstrålen sendes igennem et homogent magnetfelt. Magnetfeltet er vinkelret på ionernes bevægelsesretning

Til det første eksperiment benyttes en ståle med en blanding af He-4 og He-3. Heliumatomerne er ioniserede. Idet de alle har mistet en elektron, og de kommer alle med samme hastghed.

a) Hvad er størrelsen og fortegnet på ladningen af en sådan heliumion?

Håber der er nogen som kan hjælpe eller give et lille hint

MVH

Frederikke
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. februar 2013 - 17:08 #1
De 2 har samme ladning men forskellig masse, og påvirkes af samme magnetfelt. Du er formentlig på et niveau,hvor du kender reglen: K=m*a. Da K er konstant og m forskellig , vil a ( acc. ) også være forskellig ( Produktet m*a konstant ) , altså vil mindste masse få størst afbøjning.
Prøv at kigge på Rutherfords forsøg. (Google)
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. februar 2013 - 17:09 #2
De 2 har samme ladning men forskellig masse, og påvirkes af samme magnetfelt. Du er formentlig på et niveau,hvor du kender reglen: K=m*a
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. februar 2013 - 17:24 #3
Nå,det blev noget dobbelt, - beklager.
Prøv at 'Google' : Atom- og kernefysik 2 - Ahorn.dk
Avatar billede Frederikkeklinkby Nybegynder
10. februar 2013 - 18:33 #4
Men det jeg ikke forstår er, at jeg skal regne størrelsen og fortegne på en heliumion?
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. februar 2013 - 19:50 #5
Når et atom afgiver 1 elektron (1 elementarladning )bliver det til en ion ( med 1 positiv elementarladning ).
( det er jo størrelsen af ladningen -ikke af selve ionen )
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. februar 2013 - 19:59 #6
En elektron er en subatomar elementarpartikel. Den har en negativ elektrisk ladning på ca. -1,6 × 10-19 coulomb og en masse på 9,109 × 10-31 kg (0,51 MeV/c²), eller 0,000549 u (unit).
Avatar billede Frederikkeklinkby Nybegynder
10. februar 2013 - 20:08 #7
Tak
Avatar billede Frederikkeklinkby Nybegynder
10. februar 2013 - 20:49 #8
En elektron er en subatomar elementarpartikel. Den har en negativ elektrisk ladning på ca. -1,6 × 10-19 coulomb og en masse på 9,109 × 10-31 kg (0,51 MeV/c²), eller 0,000549 u (unit).

Er det noget du ved eller noget du har fundet?
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. februar 2013 - 11:42 #9
Det er lidt 'både-og', for en sikkeheds skyld er det et 'klip', så jeg ikke husker helt forkert på tallene, - jeg er en gammel mand -
og det er længe siden ,jeg har bekæftiget mig med Milikans forsøg.
Du kan finde 'klippet' bl. a. ved bare at 'google elektron'.
Og Milikan kan du se noget om ved at 'google milikan'.
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. februar 2013 - 13:47 #10
Der er mulighed for (på nettet) at se video (endda flere) af selve eksperimentet og tilhørende udregning.
Avatar billede Frederikkeklinkby Nybegynder
11. februar 2013 - 15:48 #11
Tak for hjælpen
Avatar billede richardjensen Seniormester
13. februar 2013 - 20:42 #12
Nu ser jeg, du har givet dobbelt points, det er lidt flot, - når det drejer sig om en fejl, - skal jeg lægge et spørgsmål,til 60 points,som du kan lægge svar på ?
Avatar billede Frederikkeklinkby Nybegynder
13. februar 2013 - 20:51 #13
Forstår ikke det der med points