Avatar billede nUUK Novice
14. februar 2013 - 17:58 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Måle hastigheden på WAN ?

Jeg har Internet via Fullrate op til 12 mbps og en WAN router Zyxel P2601HN-F1, som på WAN'et har en ideel data transfer på 150 mbps.

Jeg vil gerne måle hvor hurtig routeren reelt er på wan'et under forskellige forhold. Jeg overvejer at købe en ekstra WAN router (TP-Link TL-WDR4300 N750) og sætte den efter på en LAN port på Zyxel.

Hvis, jeg gør det vil jeg ligeledes være interesseret i at teste TP-Link routeren - om ikke andet så for at finde ud af om der reelt set er vundet hastighed og rækkevidde der gør en forskel, inden de 14 dages returret udløber.

Der er mange gratis/freeware WAN hastigheds målings programmer på nettet og når man læser bruger kommentarer får man det indtryk at en del programmer ikke er vederhæftige.

Kan eksperterne anbefale et freeware program til måling af WAN hastighed ?

Takker  :o)
Avatar billede Blueeyez Mester
14. februar 2013 - 18:13 #1
Ehm lav en torrent fil og del den lokalt og derfra se den højeste hastighed mellem de 2 pcere hvor hvis blot den ene er wifi så bliver den flaskehalsen...

Ud over det så er det en løsning hvis jeg da har forstået dit spørgsmål korrekt selvom jeg tvivler.. Du kan os lave en ftp og derved os teste
Avatar billede Surferdude Nybegynder
15. februar 2013 - 14:47 #2
ja det er en mulighed at oprette en FTP server på din lan og så teste via wan hvad heastigheden er på at hente en stor fil under forskellige forhold.

Men er det kun for at teste hastighed på din wan?

Hvad ligger din hastighed på idag (speedtest.net)?

Hvis det er en 12 mbit forbindelse, har jeg svært ved at forestille mig at routeren ikke kan følge med.

Men hvis det kun er for at teste hastigheden på wan vil jeg bare benytte mig at en af de utallige hastighedstest der findes rundt omkring på nettet.
www.waoo.dk/internet/Hastighedsmaaler
www.speedtest.net
www.hastighedstest.tdc.dk