Avatar billede jdjensen Juniormester
11. marts 2013 - 14:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Excel formularer (med link til Google Spreadsheet)

Hej,

Jeg har brug for lidt hjælp med et google spreadsheet og funktionerne heri. Jeg har lavet et link til arket så det er nemmere for dig at følge med og arket kan også redigeres her:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Apraw-lYSXSYdEdldmtDblVNT3ZoV0lxczFnZWFka2c&usp=sharing

Spreadsheetet består af 2 ark:
- Rapport
- Data

Rapport-arket:
Her vil jeg gerne trække tal ind fra arket "Data" på 3 forskellige ord fordelt over året. Pt. er det dog kun de første 3 måneder (jan+feb+mar) der er data på men med tiden vil arket udvides med tal for alle måneder (1-12).

Problem: Ikke alle ord har data til alle måneder. Eks.: Imens "word1" og "word2" har data for de 3 første måneder så har "word3" kun data for marts måned. Løsning: I de måneder hvor et ord ikke har nogen data vil jeg gerne at der skrives et rundt "0" i de rette celler og under det pågældende ord i arket "Rapport".

Data-arket:
Arket er data-kilden til arket "Rapport" og udvides løbende. Det er vigtigt at der ikke flyttes rundt på nogle af cellerne på dette ark da det automatisk udvides med data.

I første række (data:month) vises månederne hvor 1 = januar, 2 = februar, 3 = marts osv. frem til 12 som tiden skrider frem.

I anden række (data:words) vises de ord der indgår i rapporten. Her er der 3 ord med men der kan komme flere til med tiden.

I tredje og fjerde række vises 2 forskellige metrics (data:metric1 og data:metric2) som er de data der sættes ind i cellerne på arket "Rapport". Husk at når et ord ikke har nogen data til en måned så vil jeg gerne at der skrives et rundt "0" på arket "Rapport" i de rette celler og under det pågældende ord.

Håber der er en venlig sjæl og excel-haj der vil hjælpe.
Avatar billede jdjensen Juniormester
11. marts 2013 - 14:28 #1
PS: Hvis du vil kigge på det, må du meget gerne skrive det her så der ikke er andre der går ind og skriver oveni dit arbejde. Alternativt kan jeg sende dig et brev med et link som kun du har adgang til. :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2013 - 15:40 #2
Jeg har uploadet en almindelig Excel fil her som muligvis gør det du ønsker. I givet fald må du selv forsøge at få det over i Google Excel.

http://gupl.dk/693206/

Jeg har tilføjet enkelte oplysninger i række 2 og i kolonne A i ark Rapport.
Avatar billede jdjensen Juniormester
11. marts 2013 - 17:22 #3
Tak igen dkhanknu!! :-)

Det var ikke muligt at lave en 1:1 konvertering over i Google Docs men fandt ud af det virkede hvis jeg smed formularen ind i et =ArrayFormula( ... ).

Det jeg lige tænker er at der jo kommer mange flere linjer på i Data-arket, og man er nok nød til at specificere hvor mange rækker og kolonner der skal tjekkes på? Alt. kan jeg jo sætte den til at tjekke de første 200 rækker ned og kolonner fra C-L. Vil det være en ok måde at gøre det på synes du?

=ArrayFormula((SUMPRODUCT((C$2=DataSEO!$A$13:$A$200)*($B$15=DataSEO!$B$13:$B$200)*($A17=DataSEO!$C$12:$L$12)*DataSEO!$C$13:$L$200)))

Du må iøvrigt gerne smide svar.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2013 - 17:39 #4
Du skrev:

"... kan jeg jo sætte den til at tjekke de første 200 rækker ned og kolonner fra C-L. Vil det være en ok måde at gøre det på synes du?"

Det skulle være helt i orden. Mener du ikke C:N?

Hans
Avatar billede jdjensen Juniormester
11. marts 2013 - 17:41 #5
Jo, og tak endnu engang. :-)

Hav en god aften!