Avatar billede mbes Nybegynder
15. april 2013 - 10:59 Der er 2 kommentarer

Vandpumpe

Jeg har en veteranbil, som oprindeligt ikke har været udstyret med vandpumpe. Motoren køler ved termosyfon. Jeg har installeret en Bosch 12 volt vandpumpe, som imidlertid køler for meget. Når jeg slukker for vandpumpen, bliver motoren for varm. Kunne tænke mig at indskyde en variabel modstand, hvormed jeg kan reducere pumpens omdrejnings hastighed.
Hvad skal jeg bruge ?

Med venlig hilsen

Mogens Bessermann
15. april 2013 - 11:16 #1
Velkommen til ...

Jeg kan godt forstå, at du som ny bruger har svært ved at finde rundt i dette forum.
Det er en dog god ting at vide, at denne kategori er beregnet til fejl og forslag ved brug af Eksperten.dk...
Derfor syntes jeg at du burde oprette dit spørgsmål under en anden mere passende kategori...

www.eksperten.dk/faq#faq-2-2 ?
Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:
- NB.: KUN spørgsmål "om" Eksperten i denne kategori. For at få et hurtigt og præcist svar, find den bedst egnede kategori !!!!

http://img515.imageshack.us/img515/1898/fejlpeks.png

Til slut skal/bør du lige at lukke dette spørgsmål, ved selv at lægge et [svar] og efterfølgende sætte flueben i firkanten accepter og afgiv point til dig selv.

---
Avatar billede ptj_11 Forsker
16. april 2013 - 21:03 #2
Karise-Larry har fuldstændig ret i hans indlæg, men alligevel, så synes jeg, at du skal have et lidt mere uddybende svar, selv om det er i modstrid med kutyme i dette forum, pga. forkert anbragte spørgsmål.
Først, dette forum er primært rettet mod it-problemer, men det forekommer, at brugere finder svar på mangt og meget andet.
Dernæst tror jeg, at du nemmere finder svar på dit problem, ved at finde et forum, der er målrettet dit interesseområde, selv om at jeg ikke vil udelukke, at du kan få et brugbart svar herinde.
Jeg har fundet en side med oplysninger om elektriske modstande, og hvordan man benytter dem, samt en hel masse andre oplysninger, som burde kunne hjælpe dig et godt stykke på vej.
Ellers er mit råd til dig, at du henvender dig til en autoelektriker, og spørger ham/hende om råd og vejledning.
Men jeg tror, at du kan komme langt via dette link:
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_modstand_(elektronisk_komponent)
Du kan faktisk også finde lidt mere information på dette forum:
http://www.eksperten.dk/spm/608976
Og så ellers undskyld til forum for dette "sidespring" i forhold til kutyme.
/ptj_11