Avatar billede tmor Nybegynder
06. juni 2013 - 15:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Prognose pr. klokkeslet

Kl. 11.30 har jeg nået 26% af dagens omsætning, og kl. 15 er 53% nået.  Mit ønske er så, at jeg hver dag på et givent klokkeslet ved, hvad procentsatsen er. Kl. 10.27 kunne den fx være 21%. Nogen, der kender en metode?
Avatar billede JeppeH Juniormester
06. juni 2013 - 16:03 #1
Tja, det kommer vel an på hvilke input data du har. Jeg går ud fra at det ikke kun er de to oplyste?

Hvis du kun har oplyste data, så kan du lave en simpel lining (streg) og herfra udlede din forventede omsætning...

Men det lyder til at du løbende data...?

Uddyb gerne :)

~ Jeppe
Avatar billede tmor Nybegynder
06. juni 2013 - 22:24 #2
Jeg har masser af input-data :) De to procentsatser er gennemsnit af flere dages omsætning, og derfor dem, jeg kan bruge til at udregne hvor dagens omsætning ender ift. omsætningen samme dag sidste år. Altså, hvis jeg fx omsatte for 1000 kr. denne torsdag sidste år, og nu (kl. 22.23) har omsat for 700 kr., så bør jeg kunne udregne, hvor dagens omsætning lander, hvis man ser dagens udvikling som en lineær kurve, hvor omsætningen kl. 11.30 var 26%, og kl. 15 var 56%..

Håber, at det giver mening :)

/Torben
Avatar billede JeppeH Juniormester
07. juni 2013 - 11:49 #3
Hej Torben

Den letteste måde er at lave alle dine observationer om til tidspunkt på dagen (altså se bort fra at der er tale om forskellige dage). Fx. i format tt:mm, 08:37.

Herefter laver du en graf (kurve) over data. Fx to kollonner hvor den ene er tidspunkt og den anden er omsætning. Du markerer de to kolonner og vælger Indsæt --> Streg --> Kurve

Når excel har lavet en kurve, højreklikker du på selve linien og vælger Tilføj Tendenslinie. Et vindue popper op og du kan vælge type graf. Liniær er nok fint til dit formål. OBS: Sæt flueben i Vis ligning i diagram.

Liningen (fx. y = 246,54x - 185,27) kan du så bruge til at lave din ønskede funktion.

x er hældningen og den faktor du laver per time... Hvis du kl 12:45 har lavet 800 kr og ønsker at vide hvad du så når til kl 16:00, så må du tage forskellen og gange med x. (bemærk at i Excel er én dag lig med 1, så for at få tallene rigtige, skal du gange forskellen i tidsformatet med 24)

A1 = 12:45 (her indtaster du tidspunkt for dagens opnåede omsætning)
A2 = 16:00 (tidspunkt for dagens afslutning)
A3 = (A1-A2)*24

B1 = 800 kr (her indtaster du opnået omsætning
B2 = A3*x+B1 (altså rest timer til kl 16 gange hældning plus opnået omsætning)

Det ville være en let tilgang til din problemstilling.
Avatar billede tmor Nybegynder
09. juni 2013 - 20:43 #4
Hej Jeppe

Tak for svar - jeg har fikset det meste, men hvad skal jeg indsætte som "x" i "B2 = A3*x+B1"?

Formlen på min kurve er: y = 32,715x - 36,709.

/Torben
Avatar billede JeppeH Juniormester
10. juni 2013 - 11:51 #5
Godt at du er vågen! x = A3.
Her er korrektion:

B2 = 32,715*A3+B1

Hvor
A3 er resterende timer på dagen
B1 er dagen opnåede omsætning

B2 er så det du lander på.

Dog vil jeg tro at du skal tjekke dine data, da en hældning på 32, betyder at du laver en omsætning på 32 kr i timen... Passer det med dine forventninger til tallene?
Avatar billede tmor Nybegynder
18. juni 2013 - 22:39 #6
Ja, det ser lidt mærkeligt ud med hældningen. Jeg har desværre ikke haft tid til at kigge nærmere på det, men skal nok få det gjort en af de nærmeste dage..
Avatar billede tmor Nybegynder
27. juni 2013 - 21:31 #7
Det er 32 procent - ikke kroner.
Hvad skal jeg rette, så det passer med procent?
Beklager det sene svar!
Avatar billede tmor Nybegynder
17. oktober 2013 - 11:46 #8
Jeg har ikke fået dette til at fungere, så lukker den.
Avatar billede JeppeH Juniormester
17. oktober 2013 - 13:25 #9
Hej Torben

Havde overset dit tidligere svar. Send eventuelt data, så kan jeg komme med et forslag. Se email i din indbakke her på siden.

~ Jeppe