Avatar billede boro23 Forsker
07. juni 2013 - 09:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Formel der kan finde tal og frasorter dubletter?

Hej eksperter.

Jeg har en kolonne med 65000 rækker, som er fyldt med tal hvor der er mange dubletter.

Jeg vil gerne have fundet et af hvert tal, stigende og uden dubletter i kolonnen.

Har forsøgt med formlen =MINDSTE(E1:E65002;RÆKKE()), men der alle får jeg alle dubletterne med.

Er der nogen der har en løsning, helst ikke VBA?
Avatar billede anedi Ekspert
07. juni 2013 - 09:39 #1
Kopier hele kolonnen til en ny.

Vælg Data -> Dataværktøjer -> Fjern dubletter.

Excel 2010.

Vh
Anedi
Avatar billede JeppeH Juniormester
07. juni 2013 - 13:23 #2
Har du ikke 2010, som foreslået, så er en anden let løsning at lave en pivot tabel på den kolonne du har dubelletter i.

Vælg kolonnen og vælg Indsæt Pivot.
Herefter trækker du blot din data input ned som række etiket.
Trækker du dem også ned som værdi, kan du se antallet af hver post.

~ Jeppe
Avatar billede boro23 Forsker
07. juni 2013 - 13:54 #3
Hej anedi
Jeg kan godt bruge din løsning, men havde håbet på en formel løsning. 1000 tak for hjælpen, smider du et svar.

Hej yopoi
Tak for dit forslag.

Go' weekend til Jer begge

NB. ER DER NOGEN DER HAR EN FORMEL LØSNING, HØRER JEG GERNE FRA JER.
Avatar billede JeppeH Juniormester
10. juni 2013 - 11:54 #4
Hej Boro,

Du kan vælge =plads() som rangerer dine tal og derefter lave opslag efter denne rangering...

Kønt bliver det ikke ;o)
Avatar billede boro23 Forsker
11. juni 2013 - 12:00 #5
Hej yopoi

Du har ret, kønt blev det ikke. Kan desværre kan jeg ikke bruge løsningen. Tak for indslaget
Avatar billede anedi Ekspert
11. juni 2013 - 13:24 #6
hermed svar:-)

Hvis du vil have en formel kan du prøve med:
{=INDEKS($e$1:$e$65002;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($f$1:f1;$e$1:$e$65002);0))}

Indsæt i F1 og husk at indtaste som matrix formel.
Dvs. stil dig i cellen og tryk CTRL+SHIFT+ENTER

Træk den herefter hele vejen ned.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. juni 2013 - 14:40 #7
Eller, hvis der ikke er "huller" i dine data:
=MINDSTE(HVIS(FREKVENS(E$1:E$65000;E$1:E$65000)>0;E$1:E$65000);CELLE("række"; E1))
Træk ned.......
Avatar billede boro23 Forsker
11. juni 2013 - 14:41 #8
Hej anedi

Afprøver lige formlen, 1000 tak for hjælpen
Avatar billede boro23 Forsker
11. juni 2013 - 14:44 #9
Hej vejmand

Afprøver også lige din formel, så ikke du var kommet med et indlæg(havde ikke opdateret siden)
Avatar billede lagunadk Novice
13. juni 2013 - 11:01 #10
Jeg har disse 2 fra gammel tid (2003 version) til at finde og fjerne dubletter - virker stadigvæk fint, men den indbygget funktion i de nye versioner erstatter dem :) (fundet et sted på nettet)

Marker celler der skal tjekkes for dubletter, kør første makro. Baggrunden og dubletterne bliver røde.

Public Sub MakerDubletterRøde()
col = ActiveCell.Column
Rowcount = Cells(65536, col).End(xlUp).Row
Range(Cells(1, col), Cells(65536, col).End(xlUp)).Select
For I = 1 To Rowcount
If Cells(I, col).Interior.ColorIndex <> 3 Or Cells(I, col) <> "" Then
For I1 = I + 1 To Rowcount
If Cells(I, col) = Cells(I1, col) Then
Cells(I1, col).Interior.ColorIndex = 3
End If
Next
End If
Next
End Sub

Den næste makro sletter rækkerne med de røde celler
Der skal du også klikke ind på en celle i den kolonne der skal undersøges

Public Sub FjernDubletterRøde()
col = ActiveCell.Column
Rowcount = Cells(65536, col).End(xlUp).Row
Range(Cells(1, col), Cells(65536, col).End(xlUp)).Select
For I = 1 To Rowcount
If Cells(I, col).Interior.ColorIndex = 3 Then
Cells(I, col).EntireRow.Delete Shift:=xlUp
I = I - 1
Rowcount = Rowcount - 1
End If
Next
End Sub