Avatar billede hugo321 Praktikant
20. juni 2013 - 23:47 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Geninstallation af mac mini

Hej nu er jeg ikke mac fan men jeg har købt en mac mini fordi den er den bedste af sin slags til at koble til fjernsynet bla bla bla bla bla......

har købt en brugt og den startede en gang op normalt og derefter starter den kun op i Disk Utility
Vil gerne geninstallere lion på den men....
Det kan jeg ikke da jeg ikke ejer lion..... okay så køber jeg det men nej man må ikke købe lion wtf.... apple eller?
Okay så blev jeg sur og downloadede jeg det var internettet i et dmg fil og når jeg så ligger det over på den disk jeg har formateret bliver det ved med at starte op i Disk Utility

og har prøvet at gå op i start Utility og se om der er nogen boot steder og det er der ikke...

Hvad gør jeg???

Pls :(
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. juni 2013 - 00:15 #1
Point ude: 1.460

Hvorfor bruge tid på at hjælpe dig, når du ikke gider uddele point ?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. juni 2013 - 00:18 #2
Velkommen til Eksperten.

Da mange nye (og ældre) har en smule problemer med pointsystemet, får du her lidt standard oplysninger.  :-)

SVAR-funktionen bruges normalt kun i forbindelse med pointgivning og lukning af spørgsmål.

Den person/personer hvis løsning du kunne bruge, beder du (i en kommentar) om at lægge et svar, deres svar kommer til at lyse gult.
Derefter skal du tildele point for disse svar, ved at acceptere dem, så de kommer til at lyse grønt.
(Du kan vælge at belønne flere personer hvis ingen har ramt 100% rigtig - Også for indsats ved at bede om svar fra dem, og acceptere disse)

Kun hvis du opgiver dit spørgsmål (eller selv fandt løsningen) skal du bruge din egen svarfunktion, og acceptere svaret.

Når du blot skriver til folk, bruges kommentar.

Lukning - Hvordan ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1 (se toppen af skærmen)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Hvor blev dit spørgsmål af ?
http://www.eksperten.dk/bruger/overvaagning
http://www.eksperten.dk/faq#faq-6-1 (se toppen af skærmen)

Hvorfor ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5 (se toppen af skærmen)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
21. juni 2013 - 16:30 #3
Hans spørgsmål handlede om geninstallation af Mac, men ikke om mystiske regler på E. som både unge og gamle brugere på E. knap nok forstår.

Hugo321  prøv her

http://www.macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=1366974034160020

Det er til at finde ud af.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. juni 2013 - 22:16 #4
#3
Det handler om han "skider" på dem som hjælper ham!
Avatar billede Andershoegh Seniormester
21. juni 2013 - 23:08 #5
Vi er helt uenige der.

Som du kan se har han fået afsluttet næsten alle sine spørgsmål og ligger som den med flest tjente point indenfor 24 timer.

Det pointsystem er efter min menig fuldstændigt udueligt, og gør kun folk bange, skræmmer nye og ældre brugere væk og samtidig gør det brugere som dig og mange andre forargede.
Point du ikke kan bruge til noget som helst

At skulle lægge en kommentar når mar svarer og lægget et svar  når man kommenterer for at få intetsigende point er efter min mening helt til grin
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 02:31 #6
Jeg er enig i systemet er elendigt lavet.

Spørger burde kunne vælge hvilken kommentar han ønsker at belønne, det ville gøre det hele langt nemmere.

Årsagen til han ligger med flest point, er han har afsluttet spørgsmålene efter min post, og gjort det ved selv at lægge svar som han godkender, frem for at oprindeligt at ha uddelt dem korrekt.

Jeg samler ikke selv på point (du kan i min historik se, at jeg op mod 100 gange har takket nej til point), men de motiverer nogle brugere til at yde en ekstra indsats med at grave svar op, det er trods alt meget positivt.

Det er ikke selve den manglende pointuddeling som kan forarge mig.
Det er nærmere, at det viser folk er ligeglade med reglerne og den indsats folk har ydet for at hjælpe.
Derfor bør man uddele og er man i tvivl om hvordan, så sige det (så er der altid nogen som gerne vejleder).

De 5 minutter kan Spørgere altså godt bruge som tak for hjælpen.
(Sommetider er der brugt timer på hjælp med at finde rette svar)

Jeg postede netop min vejledning fordi systemet er bøvlet og jeg ønskede at hjælpe ham på rette vej.
(trods jeg var lidt gnaven.. over han ikke havde reageret på tidligere henvendelser fra forskellige brugere/hjælpere... både for hans egen og andres skyld.)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 02:50 #7
PS.
Selvom jeg mener kommentar skulle kunne tildeles point, så kan man sagtens bibeholde muligheden for at lægge "Svar", for på den måde at indikere, at der er skrevet en løsning man er ret sikker på.

Jeg tror faktisk slet ikke vi er så uenige, når vi først får forstået hinanden.  ;-)

Jeg tror og håber de afsluttede spørgsmål, er et tegn på han har læst min vejledning og fremadrettet vil gøre en indsats for at uddele korrekt.

Go` weekend til jer begge.  :-)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
22. juni 2013 - 08:56 #8
Jeg syntes det er ok med med en vejledning, men en anden gang syntes jeg så du bør udelade

Point ude: 1.460
Hvorfor bruge tid på at hjælpe dig, når du ikke gider uddele point ?

Det lyder meget negativt.

Jeg er blevet træt  af al den kontrol,  de ytringer om folk der skider på andre, alle de regler,  alle de indlæg om  points og regler. Kommentarer der især skræmmer nye brugere væk.

Det kommer alt sammen pgag et udueligt pointsystem

Forstår ikke hvorfor  f.eks et tak for hjælpen kan være nok.

Tror så heller ikke vi er uenige

God weekend til jer også :-,
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 16:03 #9
Jeg plejer skam at vejlede pænt uden at være negativ, men ikke når folk gentagne gange ikke gider blot forsøge at rette deres fejl.

Årsagen til et tak ikke er nok, med mindre folk takker nej til point (som jeg for det meste gør), har jeg tidligere nævnt.

de (point) motiverer nogle brugere til at yde en ekstra indsats med at grave svar op, det er trods alt meget positivt.

Uanset om man bryder sig om reglerne et givent sted, så bør man overholde dem... eller finde sig et andet sted.
(Det er også ok at arbejde på at få ændret regler man ikke bryder sig om, dog ikke ved konsekvent at bryde dem)

Alle laver fejl inc mig, men så bør man forsøge at rette op på dem, særligt når de påpeges af folk man ønsker gratis hjælp fra, præcis som denne bruger tilsyneladende har gjort nu.
Ros herfra for det

Så snart folk viser god vilje, så er jeg i det yderst positive hjørne, også selvom de måske ikke har fået det helt rigtigt i første forsøg på at rette op.

For mig er det den gode vilje der tæller.
Når folk under et forsøg på at gøre det rigtige (uddele point), kommer til selv at tage dem, så er jeg "den første" til at forsvare dem, hvis de "får på puklen" af andre (der skal være plads til begynderfejl - Her ser vi nok ens på modtagelsen af nye brugere).
Avatar billede hugo321 Praktikant
20. juli 2013 - 16:29 #10
Hmmm..

Grundet til at jeg havde så mange åbne spørgsmål er at ingen folk lavede et svar på dem samt jeg har haft rykket folk for de point.
Undersøg lige sagerne inden i skal lade jeres undetrykte liv gå ud over folk som mig.

Samt jeg har anmeldt NielsErikK for at snakke grimt.

Ps. Andershoegh vil du lave et svar da du var så venlig at prøve at hjælpe mig selv om jeg fandt løsningen ved at købe OS X.
Så kunne den godt installere det nice ;)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
20. juli 2013 - 20:13 #11
Godt du fandt løsningen.
Så du lægger bare selv et svar.

Som  NielsErikK samler jeg  ikke på point. Tror ikke han mener det så slemt,som det måske kom til at lyde.

Denne tråd blev for mig endnu et trist eksempel på hvor håbløst og udueligt dette pointsystem er.
Har været med på E i over 10 år, og der har altid været besvær med det.

Utroligt det ikke bliver lavet om
Avatar billede hugo321 Praktikant
25. juli 2013 - 15:26 #12
Hej Anders tør ikke selv lave et svar ham Nielserikk skiver i alle mine indlæg nu og klager over mig...
Så.. dette spørgsmål må forblive åben så han kan brokke sig over det også....

"Han er for langt ude han tjekker ikke op på det som jeg har gjort han generalisere bare"
Avatar billede Andershoegh Seniormester
25. juli 2013 - 21:16 #13
Så kommer der et svar her, for at vi kan få det afsluttet.