Avatar billede iversen84 Novice
01. juli 2013 - 22:19 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Router på Router og port forwarding

Hejsa

Jeg har lidt problemer med port forwarding. Min opsætning herhjemme er som følger.

Waoo Fiber på Router 1 Icotera IGW2000 (192.168.1.1)
> DMZ til Router nr 2 (192.168.1.150) Linksys Cisco EA6500 som har ip: (192.168.2.1)

Jeg kører stort set alt fra min linksys router, da jeg her har nogen flere muligheder.

Men når jeg fx skal åbne for nogle porte til min linksys router, så er jeg ikke helt dus med hvordan det skal gøres rigtig - og jeg får ikke rigtig hul igennem.

Er der en der kan klarlægge hvordan det gøres bedst muligt?

Når jeg fx skal forwarde en port, så ville jeg mene at jeg skal forvarde i router nr. 1 til router nr. 2, og derefter forwarde i router nr. 2 til udstyr - men det fungerer ikke for mig.
Avatar billede lclemens Nybegynder
01. juli 2013 - 22:36 #1
Har du fast ip? Hvis ikke, så kan jeg muligvis godt forstå dit problem. Prøv at kigge på din udbyders hjemmeside omkring noget med global vs lokal ip-adresse. Det kører fiberudbyderne typisk med.
Avatar billede iversen84 Novice
01. juli 2013 - 22:43 #2
Det har aldrig været et problem før jeg fik den nye router fra Waoo (før havde jeg bare et modem, hvor jeg sluttede min egen router til)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. juli 2013 - 09:26 #3
Hej.

  Lige et kort spørgsmål: Hvorfor har du ikke din Cisco Linksys router koblet direkte til fiberboksen? Jeg er selv på WAOO-fiber og har kørt med både en Cisco ASA og en mere "civil" router direkte på fiberen - begge løste de opgaver, de var tiltænkt, udmærket uden noget imellem.

Husk lige, "svar" er kun til pointgivning, alt andet er "kommentar".

De bedste hilsner
Avatar billede iversen84 Novice
02. juli 2013 - 09:33 #4
Hejsa

Den nye boks jeg har fået fra waoo, har indbygget router, og den kan ikke slåes fra, og jeg ønsker ikke at benytte den router som sidder i modemmet - så er jeg vel nødsaget til at gøre det på den måde?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. juli 2013 - 09:38 #5
Hej igen.

  Hvad er det for en box, du har på væggen? Min er en CIG (Cambridge) - den er 100% transparent.
  Jeg har hørt, at de skifter til noget Ericsson på opfordring, men hvis prisen for bedre IP-telefoni er en router, der skaber nye problemer, vil jeg da holde fast i denne her så længe som  muligt.

/Carsten
Avatar billede iversen84 Novice
02. juli 2013 - 09:41 #6
Den jeg har fået sat op er en Icotera IGW2000
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. juli 2013 - 09:58 #7
Så vidt, jeg lige kan se, burde den opføre sig som Cambridge-dåsen, jeg har hængende. WAN-porten på den skulle gerne være en reel WAN-port, ikke "bare" en DMZ. Jeg antager at du også modtager en public IP# på ydersiden af din Cisco Linksys via DHCP som sædvanligt (det er det samme om du har fast eller dynamisk IP#). Hvilke porte er det, du ikke kan få hul igennem til?
Avatar billede iversen84 Novice
04. juli 2013 - 09:46 #8
Den router jeg har, har ikke en wan port, men kun 4 lan porte, så jeg bliver nødt til at lave et eller andet, så jeg bare overlader styringen til min linksys router.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. juli 2013 - 10:43 #9
Jeg prøver lige at forklare den fra internet-siden og ind til dit lokale netværk:

Din ISP har opsat en Icotera router, hvor fiberen sidder på WAN-porten og de fire RJ45-stik på indersiden router henholdsvis internet, IP-TV og IP-telefoni.
Stikket med internet opfatter du her som en WAN-forbindelse fra WAOO, idet routeren bør være transparent. Du har som kunde ingen kontrol over, hvordan den er sat op.
Din Linksys's internet-port (den gule) er dens WAN-port og skal forbindes til internet-porten på Icotera'en.
Når du så forwarder porte på Linksys'en sker det imellem dens LAN-porte til Internet-porten.
Hvis det er forbundet på denne facon, skulle der gerne være hul igennem.
Avatar billede iversen84 Novice
04. juli 2013 - 10:55 #10
Det er bare ikke helt sådan det fungerer.

Fiber kommer rigtig nok ind i icotera routeren, men den fungerer ved at de 4 rj45 porte router internet, så sidder der 2 porte til ip-telefoni, og til sidst 1 "port"/stik til CATV -
Så boksen fungerer som en router, jeg har ikke mulighed for at slå routerfunktionen fra i den.

Jeg er ikke helt så skarp i det netværk, men prøver mig lidt frem.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. juli 2013 - 11:04 #11
Hmm... Hvilken IP# får din Linksys hvis du tilslutter dens Internet-port til en af internet-portene på Icotera'en?
Avatar billede iversen84 Novice
04. juli 2013 - 11:06 #12
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. juli 2013 - 12:18 #13
Ok, ja så vil du ikke kunne forwarde noget.
Du skal have WAOO-support til at ændre Icotera'ens opførsel til bridge i stedet for router. Det burde de kunne finde ud af... med streg under burde... ;-)
Avatar billede lclemens Nybegynder
04. juli 2013 - 12:38 #14
At lave IGW2000 om til en bridge gør nok ikke nogen stor forskel, hvis der kun tildeles en privat ip-adresse.

Hvilken ip har IGW2000 på ydersiden?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. juli 2013 - 13:43 #15
Det er vel reelt CG NAT, der skal til, men jeg antager at de benytter termen "bridge" i supporten hos WAOO.
Avatar billede lclemens Nybegynder
04. juli 2013 - 13:49 #16
IGW2000 er i sig selv en router, så sættes den i bridge mode vil dens tildelte ip på ydersiden bare sendes videre til Linksysens yderside.

Det optimale må være to ting: IGW2000 skal sættes i bridge mode + der skal tildeles en offentlig ip (hvis der ikke bliver det nu).
Avatar billede iversen84 Novice
04. juli 2013 - 15:48 #17
Jeg har en offentlig IP (87.104.78.1XX) på ydersiden at icotera - når jeg kontakter waoo kundeservice, siger de at de ikke kan ændre boksens opsætning, og ikke har mulighed for at slå router funktionen fra - hvilket binder mig en smule til deres produkt og det er jeg lidt træt af.
Der hvor jeg boede før, havde jeg bare et modem som leverede forbindelsen, og så kunne jeg ellers bare slutte mit eget udstyr til.
Avatar billede lclemens Nybegynder
04. juli 2013 - 15:55 #18
Ser du den ip, når du logger på routeren?
Avatar billede iversen84 Novice
03. oktober 2013 - 19:36 #19
Lukker uden resultat