Avatar billede langkiller Nybegynder
31. august 2013 - 10:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

php projekt - hvilken struktur bør bruges ?

Jeg går og er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe mit næste php projekt an. Ikke at jeg har noget bestemt i tankerne lige nu, men vil gerne gøre det på den smarteste måde. Jeg har altid benyttet med af php functions til at dele opgaver ud med, men efter at have arbejdet rigtig meget med oop i jave, har jeg tænkt på om det egentlig er det bedste løsning med php projekter. Jeg ved godt det måske afhænger af hvad man vil lave, men kunne godt tænker mig at høre hvad i har med det ene og det andet og hvad i mener at det bedate at bruge (og hvorfor?). Vil også gerne høre hvordan i plejer at strukturere og dele jeres projekt op?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. august 2013 - 11:19 #1
Find dig et fornuftigt PHP-framework, og gør det så på deres måde.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2013 - 15:01 #2
PHP er ikke saa meget anderledes and andre programmerings sprog.

Du boer bruge OOP.

Du boer opdele din applikation i klart adskilte lag.

Og Eriks forslag om at bruge et standard MVC framework (ZF, CodeIgniter, CakePHP, Symfony eller lignende) er ogsaa godt.
Avatar billede langkiller Nybegynder
03. september 2013 - 09:03 #3
Tak for jeres svar begge to. Jeg vil prøve at finde et mvc pattern/framework at arbejde efter.
Da eric ikke samler.på points, kan du jo bare smide et svar arne.
Avatar billede langkiller Nybegynder
03. september 2013 - 11:50 #4
Til arne: du siger at man bør bruge oop. Hvorfor det, hvor ligger forskellen ? Kan man ikke opnå stort set det samme ved at bruge php functions?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2013 - 04:33 #5
Ja og nej.

Selvfoelgelig kan du det samme i procedural PHP.

Du kan ogsaa skrive det samme i assembler.

Men der er stor forskel paa at kunne noget og at det er godt at goere noget.

Naar din applikation naar over en vis stoerrelse, saa vil bruge af OOP give faerre fejl og goere det nemmere at udbygge koden.

I de fleste tilfaelde er en objekt model det taetteste paa virkeligheden, hvilket giver store fordele  for at forstaa koden.

Indkapsling som et er kerne princip i OOP goer det muligt at restricte adgang til implementations detaljer, hvilket undgaar fejl og goer det nemmere at skifte implementation uden at breake en masse anden kode.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2013 - 04:33 #6
og et svar
Avatar billede langkiller Nybegynder
04. september 2013 - 22:46 #7
mange tak for forklaringen :) Jeg regnede også med at OOP var den bedste løsning