Avatar billede boeniz Novice
06. oktober 2013 - 15:18 Der er 15 kommentarer

Halv speed på stofa

Hejsa.

Jeg kan ikke finde ud af at få fuldt udbytte af min 20mb forbindelse hos Stofa. Opsætning er som følger:

Stofamodem/router
Netgear router (WNDR3700)
Netgear switch
kablet forbindelse til PC.
(desuden kablet forbindelse til tv og Dune afspiller)

Jeg kan godt udnytte forbindelsen, når jeg kobler mig direkte på Stofas router, men når jeg kører gennem Netgear, sker der et eller andet. Jeg har forsøgt at resette netgear, men uden resultat. Jeg har også forsøgt at slå noget firewall-agtigt fra i routerens opsætning, men har tilsyneladende ikke gjort det rigtigt.

Er der nogen, der kan hjælpe mig?
Avatar billede Blueeyez Mester
06. oktober 2013 - 15:36 #1
Opdater routerens firmware

Du er vel tilsluttet touteren trådløst? Eller kablet?
Avatar billede boeniz Novice
06. oktober 2013 - 15:59 #2
Jeg kører med seneste firmware. I hvert fald siger den, der ikke er tilgængelig ny firmware.

Jeg er forbundet med kabel.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. oktober 2013 - 16:03 #3
Det udstyr du har fra stofa er det sat i bridge mode?
Avatar billede boeniz Novice
06. oktober 2013 - 16:32 #4
Så for den. Det ved jeg sørme ikke. Det hele fungerer helt fint. Jeg har også et pat bærbare og et par iPhones i huset, som snildt logger på netværket samtidig.

Er bridge mode den funktion, som Stofa kalder "Router-funktionalitet slået til/fra"?
Avatar billede Blueeyez Mester
06. oktober 2013 - 18:08 #5
Ja det kunne lyde sådan.

Bridge mode gør en router til et modem hvilket betyder den blot skal tillade al trafik.

Hvis alt fungere fint hvorfor så denne tråd?

Hvordan tester du din hastighed?
Avatar billede boeniz Novice
06. oktober 2013 - 18:33 #6
Det fungerer kun "fint" i den forstand, at alt logger på netværket som det skal.

Hastighedstesten fra Stofa (https://stofa.dk/kundeservice/test-din-internet-hastighed) viser jeg har download på ca. 10 mb, når jeg kører den via Netgear routeren (via kabel), men 20 mb, når jeg kører direkte gennem Stofas router/modem (naturligvis også via kabel)
Avatar billede Blueeyez Mester
06. oktober 2013 - 18:50 #7
Prøv med speedtest.net
Avatar billede boeniz Novice
06. oktober 2013 - 19:05 #8
Samme resultat fra speedtest net...
Avatar billede Blueeyez Mester
06. oktober 2013 - 20:07 #9
Okay, det her er blot et gæt i tågen.

Modem - lan1 - netgear WNDR3700 - lan2 - pc

Dette giver 1/2 speed og det er kablet hele vejen.

Hvad så hvis du bytter om på lan1 og lan2 og undlader routeren WNDR3700?

Alt andet skal være fra koblet!

Og en sidste ting switchen har vel ikke været på mens du har testet?
Avatar billede boeniz Novice
06. oktober 2013 - 20:31 #10
Hmm... Er ikke helt med på, hvad du mener, men det siger sikkert alt om min uvidenhed :-) Jeg vil prøve at beskrive mit setup. Så må du lige se om det giver mening:

Stofa modem/router kablet til Netgear router

Netgear router kablet til switch

Schwitch kablet til 2xPC, TV, Dune, Sonos.

Jeg var nødt til at anskaffe switchen, fordi den ene udgang på routeren er defekt, og jeg pludselig havde en udgang for lidt.

Har jeg koblet skidtet forkert sammen?

Jeg vil prøve dit forslag i morgen. Nu er det vist tid til søndagshygge med familien. Tak for din tid så vidt :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
06. oktober 2013 - 20:49 #11
Hvad hvis du kun kobler pcen til din netgear routercuden switch?

Det kunne lyde som om du burde investere i en ny router hvis en port er defekt kan det påvirke stabiliteten.
Avatar billede boeniz Novice
08. oktober 2013 - 18:16 #12
Nu tror jeg , jeg har været igennem alle tænkelige kabeltilslutninger :-)  Resultatet er desværre det samme.

Hvis jeg tester direkte i Sofas Router, er der fuld speed, men ligeså snart jeg forbinder Netgear-routeren, halveres download hastigheden. Jeg tester kun med 1 pc, og har altså frakoblet alt andet.

Kan det virkelig passe, at èn defekt port i Netgear routeren kan forårsage mit problem? Routeren kører MEGET stabilt og alt andet spiller perfekt... bortset fra hastigheden :-)

Jeg har (som det sikkert fremgår) ikke den store forstand på netværk, så jeg er lidt forsigtig med at rode for meget i routerens indstillinger, men kan det ikke være en eller anden indstilling dér, som blokerer et eller andet?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. oktober 2013 - 19:55 #13
Det er svært at sige, men ved køb af ny kan du undvære switchen og jeg kan ikke komme på andet end de andre porte i routeren os er skadet, men ikke så meget som den defekte.

Så min konklusion anskaf ny router og frakobl switch.

De hastigheder vi er i er meget lave og siden det virker upåklageligt uden routeren så er det nok den der halter..
Avatar billede boeniz Novice
08. oktober 2013 - 20:03 #14
Ok, Blueeyez. Tak for dine forslag.

Jeg lader lige tråden stå åben en uges tid. Sker der ikke mere, får du pointene :-)
Avatar billede boeniz Novice
21. oktober 2013 - 15:56 #15
Det hjalp med en ny router.

Blueeyez, smid et svar, så får du points :-)