Avatar billede mikh Juniormester
06. november 2013 - 12:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ny gruppe CMS?

Jeg har beug for nogle svar vedr. diverse CMS bl.a. WordPress.
Så vidt jeg kan se ligger spørgsmål vedr. CMS og f.eks. WordPress spredt ud over mange af kategorierne.

Ville det ikke være hensigtsmæssigt at lave en hovedkategori, der hedder

CMS

og under den have f.eks.

Drupal, Joomla, WordPress, Typo3 osv.

Mvh Mikh
Avatar billede repox Seniormester
06. november 2013 - 18:17 #1
Et lignende emne bliver faktisk drøftet i tråden her - http://www.eksperten.dk/spm/986103

Som du nok kan se er det ikke bare lige til; der bliver gjort store tanker.

I første omgang, vil jeg anbefale dig at blot stille spørgsmålet i PHP kategorien.
Avatar billede mikh Juniormester
07. november 2013 - 17:17 #2
Jeg har skrevet denne her under Design-Generelt
http://www.eksperten.dk/spm/987740

Jeg har nu læst den tråd du anbefalede om Drupal.

Mange tanker, men jeg synes den konkrete løsning fortaber sig i det uvisse.

Kunne I ikke bare lave en ny hovedkategori der hedder CMS med f.eks. den underinddeling som repox forslår i indlæg #3.

Som det er nu bliver det noget rod og CMS-spørgsmål vil komme til at ligge mange steder i systemet.

Argumentationen for at lave en selvstændig gruppe er at CMS bliver anvendt rigtigt meget i dag, i modsætning til bare fpr et par år siden. Og der er rigtigt mange gode systemer derude. Men lige så snart man skal lave lidt avancerede ting er det rigtigt godt at kunne drøfte tanker, erfaringer og ideer med andre, som har erfaring i forvejen.

En selvstændig gruppe i forhold til tags.
Grupperne er noget I styrer, så det rod og de overvejelser I har om tags i tråden kommer man helt uden om ved en selvstændig CMS gruppe. Der er så vidt jeg kan se heller ikke så mange overvelser med at lave en ny gruppe, hvis der bare er behov for den. Og det er der så vidt jeg kan se.

I øvrigt er tags da absolut noget, der er værd at overveje, men som jeg ser det, er det ikke specielt knyttet til spørgsmålet om en ny CMS.gruppe, men er af mere overordnet karakter for hele sitet.
Avatar billede mikh Juniormester
07. november 2013 - 17:23 #3
jeg var faktisk meget i tvivl om, hvor jeg skulle lægge ovenstående spørgsmål om WordPress for at så mange som muligt skulle se det. Men da jeg opfatter det som webdesign endte det med at blive under design.
Avatar billede repox Seniormester
08. november 2013 - 08:56 #4
Problemet er jo at den konkretiserede løsning vil påvirke alle brugere her; og det er ikke alle brugere der forstår tingene på den samme måde.

Et godt eksempel er din egen placering af dit spørgsmål - det er jo reelt set et spørgsmål om udvidelse af funktionalitet i WordPress og bør derfor have lagt i en programmeringskategori.
Du har dog tænkt "webdesign" - og så fjernet "web" og lagt spørgsmålet i en kategori hvor man typisk ville stille spørgsmål om design og layout.

Hvis vi blot opretter en kategori kaldet CMS, hvad skal så gøre med de brugere som ikke ved at WordPress er et CMS? Der vil altid være noget som leder efter WordPress kategorien - eller Drupal, PyroCMS, Joomla et al og alligevel få placeret spørgsmålene i kategorier som de egentlig ikke hører til.

Vi er ikke uenige om at der er behov for flere kategorier, men jeg vil ikke tage en beslutning om at gøre det for at imødekomme en enkelt brugers specifikke behov.

Det handler delvist om at imødekomme generelle behov og delvist om at 'uddanne' brugerne.

Alternativet er at vi skal finde på en ny måde at kategorisere på.
Avatar billede mikh Juniormester
08. november 2013 - 15:56 #5
Tak for dine svar repox.

Jeg tror ikke vi kommer meget videre nu.

Et par slutbemærkninger:
I dette forum der jo hedder Eksperten troede jeg at alle vidste, hvad CMS er.

Hvis dette ikke er tilfældet kunne man jo kalde gruppen "Værktøjer til fremstilling af hjemmesider" eller noget i den dur, gerne noget mere mundret.

Jeg opfatter  ikke brug af CMS (undtaget redigering af html, php, javaskript mv) som programmering, men som hørende under slutbruger-programmer, da de efter min opfattelse ikke kræver kendskab til programmering.

Endnu en gang tak for dine svar :)
Avatar billede repox Seniormester
08. november 2013 - 16:39 #6
Eksperten.dk er for alle; også de som gerne vil i kontakt med nogle eksperter og som ikke nødvendigvis kender akronymerne eller ved hvad forskellen er på script sprog eller markup sprog.

At antage at der kun sidder eksperter her er forkert.

Dit spørgsmål var jo ikke baseret på brug af et CMS, men specifikt udvidelse af dit setup. Og der må vi bare være enige om at  være uenige om placeringen - og selvfølgelig kunne det være løst ved at have en mere overordnet kategori. Og det arbejder vi på at forbedre.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2013 - 03:59 #7
Jeg er noget tvivlende overfor en CMS kategori.

Der er mange typer af CMS spoergsmaal afhaengig af hvem der har brug for hjaelp:
* udviklere som vil lave deres eget CMS
* udviklere som vil lave en udvidelse til et eksisterende CMS
* web mastere som vil forbedre design og lave lidt CEO
* indholds producenter som skal have hjaelp til menu system i admin

At rode alle de spoergsmaal sammen i en enkelt kategori tror jeg ikke at nogen af dem vil finde tilfredsstillende.
Avatar billede repox Seniormester
11. november 2013 - 07:58 #8
Nogle meget gode pointer - hvilket også understreger vigtigheden af at vi vælger den rigtige løsning.
Avatar billede mikh Juniormester
20. januar 2021 - 15:49 #9
Jeg ser at gruppen er oprettet for lkænge siden nu!

Kan man afslutte en tråd / spørgsmål uden at markere en løsning?

Jeg markere på repox, da du har været mest aktiv.