Avatar billede the_julle Praktikant
27. november 2013 - 20:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Excel: Lav dynamisk chart

Hej alle.

Jeg forsøger at lave et dynamisk chart. Jeg har 24 måneders data, men ønsker kun at vise de 12 af månederne på et chart. Hvis f.eks dags dato er d. 27/11-2013, ønsker jeg at vise data fra og med nov-2013 til og med okt-2014.
Dog ønsker jeg også, at jeg nemt kan ændre hvor mange måneder der skal vises, dvs. de 12 skal også indgå i ligningen, så jeg nemt kan vise 14 måneder, hvis det ønskes.

Billede kan ses her:
http://i162.photobucket.com/albums/t244/the_julle/ExcelChart.png

Jeg har fundet denne fine artikel, som giver et hint i den rigtige retning:
http://peltiertech.com/Excel/Charts/DynamicLast12.html
Problemet er, at den bare undersøger, om der er angivet en måned i en celle, og i så fald går den 12 celler tilbage. Det er jo ikke helt det jeg søger, da mine data altid er angivet.

Jeg har uploadet mit excel dokument på min FTP server. I kan nemt tilgå det, ved at kopiere dette link ind i den alminde Windows Explore (adresse-feltet i f.eks Denne Computer).
ftp://Gaest:Gaest@80.162.41.250/sda1/Gaest/

Kan i hjælpe?

Mvh Alex.
Avatar billede jens48 Ekspert
27. november 2013 - 21:41 #1
Skal du ikke bare have chtCats til at tælle på kolonne B i stedet for på A?
chtCats vil dermed blive defineret som:

=OFFSET(Sheet1!$A$1;COUNTA(Sheet1!$B:$B)-1;0;-MIN(chtLen;COUNTA(Sheet1!$B:$B)-1);1)
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2013 - 06:03 #2
Avatar billede the_julle Praktikant
29. november 2013 - 20:36 #3
Hej Jens48 og dkhanknu.

Mange tak for jeres hjælp. Jeg har taget udgangspunkt i dkhanknu's forslag.

Det opnår 'næsten' hvad jeg ønsker, men 'snyder' lidt idet alle data er flyttet op på samme række. Dermed kan denne formel benyttes:

=OFFSET(Overview!$A$3;;MATCH(Overview!$B$21;Overview!$B$3:$Y$3);;Overview!$B$22)

hvor det specielt er $B$3:$Y$3 der er interessant. Det vil jeg gerne have splittet op til 2 linjer i stedet, altså B3-M3 samt B11-M11.

Jeg har lagt 2 nye versioner op af regnearket på min ftp (se link i oprindelig post).
** 'Privatbudget 2014 - testing with dynamic charts (1)' => Dette er dkhanknu version.
** 'Privatbudget 2014 - testing with dynamic charts (2)' => Hvor data er flyttet tilbage som jeg gerne vil have det, men hvor formlen nu ikke passer længere.

Kan i også hjælpe med dette?

Tak.

Mvh Alex.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2013 - 21:10 #4
Avatar billede the_julle Praktikant
29. november 2013 - 21:19 #5
dkhanknu: Tak for forslag. Det løser jo selvfølgelig problemet, men synes ikke det er en helt perfekt måde at gøre det på :o)

Er jo også blevet lidt nysgerrig for, hvordan problemstillingen med flere rækker kan løses.

Har testet lidt med en simpel formel:
=MATCH(Overview!$B$21;B3:M3;B11:M11)
Hvis man indtaster dette i en celler og trykker ctrl+shift+enter tilføjer excel automatisk {} således at formler ser sådanne ud:
{=MATCH(Overview!$B$21;B3:M3;B11:M11)}

Nu virker denne formel helt efter hensigten. Det sidste skridt er så 'blot' at opdatere formlen i Name Manageren, men det kan jeg så ikke få til at virke... Kan i gennemskue det?
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2013 - 08:00 #6
Du er dog noget mere end almindeligt krævende!

Jeg har nu leveret to løsninger som begge fungerer, men alligevel er du ikke tilfreds. Hvad er der i vejen med hjælpeceller som kan placeres ude af syne og som du herefter ikke behøver at røre?

Excel opstillinger hvor formelkonstruktionen skal indrettes efter en eller anden bestemt layoutmæssigt idé er udtryk for rigtig dårlig modelkonstruktion.

Normalt synes jeg, at jeg er rimelig tålmodig, men her står jeg af.

Hans
Avatar billede the_julle Praktikant
30. november 2013 - 10:48 #7
Hold da op en reaktion.... Opret et svar og tag pointene, hvis det er det du bliver tøsefornærmet over.

Hvad er problemet i, at diskutere hvordan det kan gøres endnu smartere????
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2013 - 11:05 #8
Hvis du mener din påtænkte fremgangsmåde er smartere, så ser vi i den grad vidt forskellig på, hvad god modeldesign er. Og din "smartere" form for modeldesign vil jeg i hvert fald ikke bidrage til at fremmme.

Jeg ønsker selvsagt ikke point for noget du ikke kan bruge, så tag du endelig selv point.
Avatar billede the_julle Praktikant
30. november 2013 - 14:25 #9
Dit argument er:
"Excel opstillinger hvor formelkonstruktionen skal indrettes efter en eller anden bestemt layoutmæssigt idé er udtryk for rigtig dårlig modelkonstruktion."

Med din model er du da lige så sårbar, hvor du bare siger, at dine 'usynlige celler' er lig med mine synlige. Hvad hvis jeg flytter mine synlige celler? Så her indretter du da netop formlerne efter en layoutmæssigt idé.

Anyways, det er ikke noget jeg gider at diskutere, når du fare sådan i flint - diskussionen er ellers god og kunne være interessant. Kan ikke forstå tonen ikke kan holdes sobert.

Tak for dit indledende arbejde.
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2013 - 14:56 #10
Jammen har du prøvet det, altså at flytte det du kalder dine synlige celler. Jeg går ud fra du mener at flytte dine data fra nuværende områder A3:M8 og/eller A12:M17 til et andet område. Og vel at mærke "flyttte" og ikke kopiere til andet område. Nej det tror jeg ikke du har for så ville du have konstateret, at det sker der ikke noget ved, så din invending holder ikke.

Men, for nu at blive i dit eget sprogbrug, så gider jeg heller ikke diskutere mere, og slet ikke med den attitude du indtager, så på det punkt er vi fuldstændig enige.
Avatar billede the_julle Praktikant
30. november 2013 - 17:56 #11
Haha, med den attitude jeg indtager :-D Du er sjov!