Avatar billede erik_l Juniormester
20. december 2013 - 00:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sum,hvis af subtotal

Jeg har et regne ark med en del oplysninger når jeg har lavet en subtotal, har jeg brug for at vide hvor meget af subtotalen der er "pære" og hvor meget der er "æbler" og for at gøre det helt umuligt,  kan det enten være "rødt" eller hvidt - dvs summering af en et udvalg hvor det kun er værdien af de "røde æbler" der skal summeres - det er sikkert let, hvis man ved hvordan, det gør jeg ikke og derfor vil jeg være meget taknemmelig for en løsning.
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
20. december 2013 - 07:27 #1
Er det tal du vil summere eller tekstværdier eller er det antallet af forekomster du vil have?
Hvis det er antallet af forekomster kan du bruge funktionen tæl.hvis, eksempel : =TÆL.HVIS(D1:D6;"røde æbler").
Avatar billede sdh Mester
20. december 2013 - 10:54 #2
Du skal anvende formlen SUM.HVISER.
Hvis frugt er angivet i kol. A, Farve i kol B og tal i kol. C

=SUM.HVISER(C:C;A:A;"æbler";B:B;"rødt")
Avatar billede erik_l Juniormester
20. december 2013 - 20:28 #3
Jeg har været rundt om SUM.HVIS og andre standard funktioner i excel, men har ikke fundet noget der virker. Problemet er at jeg kun skal bruge oplysningerne fra de felter/linjer som er udvalgt via de filtrer som er sat..
Avatar billede sdh Mester
21. december 2013 - 10:52 #4
=SAMLING(9;5;C:C)
Avatar billede vejmand Juniormester
21. december 2013 - 12:09 #5
Upload et lille eksempel her: http://gratisupload.dk/
Post linket herind, så er det meget lettere at hjælpe dig....
Avatar billede erik_l Juniormester
21. december 2013 - 19:41 #6
Tak for opfordringen "vejmand" filen ligger på : http://gupl.dk/705541/
Avatar billede vejmand Juniormester
21. december 2013 - 20:04 #7
Hvad ønsker du i hvilken celle?
Avatar billede erik_l Juniormester
21. december 2013 - 21:59 #8
Alle Totaler skal dele ud "BIL" og "UDSTYR" i "gule" felter over Subtotalerne, på bagrund af oplysningerne i kolonne N - giver det mening ?
/Erik
Avatar billede vejmand Juniormester
21. december 2013 - 22:06 #9
Desværre, jeg er ikke helt med på hvad du ønsker?
Avatar billede vejmand Juniormester
21. december 2013 - 22:19 #10
Måske dette, jeg er lidt i tvivl om det er hvad du ønsker: http://gupl.dk/705548/
Avatar billede erik_l Juniormester
21. december 2013 - 23:33 #11
Det er desværre det jeg skal bruge, jeg skal kun bruge sammentællingen af de synligefelter så resultatet bliver f.eks i bliver BIL = 820.000 og UDSTYR = 80.400 i kolonne M.

Det kan løses ved at tilføje et par kolonner mere , som du kan se i filen http://gupl.dk/705550/ - men jeg ville gerne have en formel som kunne gøre det uden at jeg skal tilføje kolonne O og P

/Erik
Avatar billede vejmand Juniormester
22. december 2013 - 00:14 #12
Okay, håber der kommer en forbi, som kan klare den for dig.
Avatar billede sdh Mester
22. december 2013 - 12:41 #13
se løsning uploadet på gupl.dk

http://gupl.dk/705560/
Avatar billede vejmand Juniormester
22. december 2013 - 13:18 #14
Ok, tak for info. :-)