Avatar billede LSSD Nybegynder
02. februar 2014 - 10:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sandsynlighed med terninger

Hejsa,

Kan nogle af jer hjælpe mig med disse 5 spørgsmål?

Sandsynligheden for at slå én sekser = ?

Sandsynligheden for at slå to seksere = ?

Sandsynligheden for at slå tre seksere = ?

Sandsynligheden for at slå fire seksere = ?

Sandsynligheden for at man slår nul seksere med fire terninger = ?
¨
Håber nogen af jer har tid og lyst til at hjælp :D
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2014 - 11:37 #1
Sandsynligheden for at slå én sekser = 1/6

Sandsynligheden for at slå to seksere = 1/6 * 1/6 = 1/36

Sandsynligheden for at slå tre seksere = 1/6*1/6*1/6 = 1/216

Sandsynligheden for at slå fire seksere = 1/1296

Sandsynligheden for at man slår nul seksere med fire terninger =
ikke en sekser=5/6
ikke en sekser 4 gange= 625/1296
Avatar billede moddi100 Seniormester
02. februar 2014 - 11:49 #2
1 terning
Sandsynligheden afhænger altid af hvor mange terninger du har. Har du 1 tegning og skal finde sandsynligheden for at slå én sekser udregnes det således:

1 / 6 * 100 = 16,7%

Idet at du har 1 af de seks sider du kan bruge. Ønsker du at finde sandsynligheden for at slå en femmer ELLER en sekser er det altså:

2 / 6 * 100 = 33,3%

Altså dobbelt så stor som det første regnestykke, hvilket jo passer fint med at vi har 2 muligheder ud af de 6.

2 tegninger
Når du putter ekstra terninger på, får du flere kombinationer. Det samtlige antal kombinationer (vi havde 6 før), udregnes ved at gange antallet af sider på hver terning med hinanden. Har du 2 tegninger med 6 sider på hver, bliver antallet af mulige kombinationer:

6 * 6 = 36

Ønsker du nu at finde ud af chancen for at slå 2 seksere i ét slag, skal begge tegninger slå seks. Med andre ord, er der kun 1 mulighed ud af de 36 kombinationer. Ergo kan vi udregne sandsynligheden:

1 / 36 = 2,8%

Ønsker du blot at kende chancen for at slå mindst en sekser med 2 terninger, skal du tælle alle mulighederne. Det kan du gøre ved at lave et skema som her:
http://i.imgur.com/TuAyt2v.png

Hvor den ene terning er grøn og den anden rød. Som det fremgår har jeg markeret alle de 11 slag, hvor der indgår én sekser. Med 11 muligheder ud af de 36 kombinationer, er sandsynligheden for at slå mindst en sekser med to terninger:

11 / 36 * 100 = 30,6%

Giver det mening?
02. februar 2014 - 11:48 #3
#1, der slog du mig på målstregen, sikkert fordi jeg også ville udregne procent changer, som er cirka 16.7% for en sekser, cirka 2.78% for to seksere, cirka 0.463% for tre seksere, cirka 0.0772% for fire seksere, og cirka 48.2% for nul seksere med fire terninger.  Forudsat, naturligvis (men det står der egenligt ikke i spørgsmålet) at den ene sekser slås med en terning og to seksere med to terninger o.s.v., og at der ikke er lavet fup med terningerne såsom at gøre en af siderne tungeren.
Avatar billede LSSD Nybegynder
05. februar 2014 - 12:21 #4
Tak for hjælpen :)
05. februar 2014 - 13:22 #5
Nå, det syntes du lige du selv skulle tage points for.  Ser man det.
Avatar billede LSSD Nybegynder
05. februar 2014 - 13:28 #6
Det var faktisk ikke meningen..! Forsøgte faktisk at give dem til dig, da jeg svarede på dit indlæg. Troede det fungere sådan... Men jeg har ikke lige prøvet det her system før.. Sorry....
05. februar 2014 - 14:32 #7
Man afgiver points og lukker et spørgsmål ved at acceptere et svar, et indlæg markeret med gult.  Mit indlæg var en kommentar (ikke markeret med gult.)  Hvis det var mit indlæg du ville have givet points for skulle du have bedt mig om at oprette et svar (det er ikke meningen, at du selv skal lave et svar).  (Men rent faktisk var #1 først med løsningen.)

Vejen frem nu, hvis du af hensyn til eventuelt fremtidige spørgsmål vil rette det her, er at oprette et nyt spørgsmål med titlen 'Points til .... [den du vil give points]) og referere til dette spørgsmål.
29. marts 2019 - 18:59 #8
Hvad er sandsynligheden for at slå 6 5ere i ét slag. Har gjort det 2 gange. Hilsen Tonny