Avatar billede hudsonium Mester
03. februar 2014 - 12:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm kort efter WinXP-opstart

Hejsa

Jeg har en Zotac Z-box ('barebone') computer med Windows XP (SP3) installeret.

Sysmtemet har fungeret fint indtil nu, hvor jeg har haft det frakoblet i 2 uger pga. ferie.

I dag er det sat til igen, og ved boot kan jeg se Windows-logoet med indlæsningsbjælken i nogle sekunder, hvorefter skærmen går i sort og siger der ikke er noget signal. Jeg kan se på selve PCen at den tilsyneladende stadig er tændt og at CPUen arbejder, som ved en normal opstart, men skærmbilledet kommer ikke igen, selv ikke efter flere timers venten. Skærmen jeg benytter virker fint når jeg sætter en anden PC til.

Man kan komme i BIOS-opsætningsmenuen ved at trykke [DEL] umiddelbart efter man tænder, her kan man bl.a. med F8 vælge "Load Failsafe Defaults" for at starte i fejlsikret tilstand, men resultatet er desværre det samme.

Jeg har også forsøgt mig med at trykke andre F-taster under opstarten men det sker der ikke noget ved.

Gode råd modtages meget gerne - vil i første omgang helst undgå en geninstallation af styresystemet.

CPU, Intel(R) Atom(TM) D525 1.8 GHz
HDD: PM-Kingston S (SSD)

Chipset kan jeg desværre ikke finde informationer om.

Jeg håber at nogen kan hjælpe.

Mvh Anders
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
03. februar 2014 - 14:47 #1
Har du sat skærmen rigtigt i, og undersøgt at skærm kablet sidder ordentligt i?.
Avatar billede hudsonium Mester
03. februar 2014 - 16:20 #2
Til Mads:

Ja, og jeg ser da som sagt også skærmbilledet fint når jeg f.eks. er i BIOS-menuen.

Jeg tror ikke det er forbindelsen til skærmen den er gal med.
Avatar billede milter Ekspert
03. februar 2014 - 22:32 #3
Er datoen korrekt i din BIOS?

Hvad slags grafikkort er der i din Zotac?
Avatar billede hudsonium Mester
04. februar 2014 - 00:05 #4
Til milter:

Grafikkortet er en Intel GMA 3150.

Datoen må jeg lige tjekke op på, men hvad betydning kan det have? Og kan den godt lige pludselig have forkert dato?

Mvh Anders
Avatar billede hudsonium Mester
04. februar 2014 - 15:07 #5
Hej

Jeg har fået løst problemet - jeg trykkede F8 alt hvad jeg kunne under opstart og kom til en skærm hvorfra det lykkedes at genstarte i fejlsikret tilstand.

Herfra kunne jeg lave systemgendannelse, og nu fungerer det som før.

Tak til alle der har bidraget med forslag.

Mvh Anders
Avatar billede milter Ekspert
04. februar 2014 - 20:25 #6
Fint. En forkert dato i BIOS kan være tegn på, at der er noget galt med den, og det kan resultere i, at den ikke genkender hardwaren.
Avatar billede hudsonium Mester
04. februar 2014 - 20:57 #7
Hej milter

Jamen det er jo godt at huske på til en anden gang - jeg har aldrig tænkt så meget over BIOS.

Mvh Anders