Avatar billede massgl Nybegynder
13. februar 2014 - 21:10 Der er 6 kommentarer

Ensretter i elektrisk kredsløb

Hej eksperter!

Jeg har har lavet følgende elektriske kredsløb, der har til formål at oplade strøm på store batterier, til senere brug. Se vedhæftet billede.

Kredsløbet består af en solcelle, der gennem en laderegulator oplader en stort og et lille batteri, der sidder i et parallelt kredsløb.

Jeg skal imidlertid kun have trukket forbrugsstrøm fra det lille batteri, men stadig have opladt både det store og det lille batteri af solcellen. Heraf dioden indsat imellem det store og det lille batteri.

Det fungerer bare ikke og derfor mit spørgsmål.

Når jeg forbruger strøm, trækkes korrekt nok kun strøm fra det lille batteri, da dioden blokerer for strøm fra det store batteri til forbrug.
Men når der kommer strøm fra solcellen, lades kun det lille batteri og ikke det store, hvilket det i min verden skulle, da dioden jo tillader strøm i den retning.

Hvad gør jeg galt?

Pft. :)

Hilsen Mass
Avatar billede massgl Nybegynder
13. februar 2014 - 21:14 #1
Avatar billede sve80 Nybegynder
13. februar 2014 - 21:39 #2
Forklaringen må ligge i din diode-type, samt solcellens spænding. Sådan en typisk diode-ensretter vil - afhængigt af type - skabe et spændingsfald på ca. 0,6-3,0V. Hvis ladespændingen ikke er meget over de 24V og du så skal trække 0,6-3,0V ender du muligvis med for lav en spænding til at du kan få afsat noget strøm i batteriet.

Prøv at måle spændingen over de to batterier (uden forbrug) når du har sol på solcellen. En god ladespænding er ca. 10% over den påtrykte værdi, altså 24V+10%=26,4V.
Mål evt. også spændingsfaldet over dioden. Jeg ved at man kan få nogle særlige germanium-dioder, der kun har et spændingsfald på 0,1-0,2V. Men hvad de koster aner jeg ikke.

Uden at jeg kender formålet med dit setup (selv om jeg har en idé om at du har et 'kolonihavehus-setup' og derudover lejlighedsvist ønsker at lade et andet batteri op, måske til din båd?) tror jeg at jeg ville fjerne dioden og leve med de ulemper det måtte give. Medmindre en germanium-diode i din størrelse er til at skaffe...
Avatar billede richardjensen Seniormester
13. februar 2014 - 21:52 #3
Når du har trukket noget strøm fra det lille batteri,vil polspændingen være lavere, så ladestrømmen her møder en lavere modspænding. Desuden skal dioden med i vurderingen,spændingsfaldet over dioden vil nok være ca. 0.6 volt , så det store batteri vil ikke modtage ladning før polspændingen på det lille batteri er 0.6 volt højere en polspændingen på det store.
Jeg vil foreslå,du også lader det lille batteri gennem en diode som til det store batteri,så der på den måde bliver lige vilkår for de to batterier, så vil batteriet med den laveste polspænding have
første prioritet.
Avatar billede richardjensen Seniormester
13. februar 2014 - 21:55 #4
Nå, - jeg var nok lidt langsom !
Avatar billede hafus Praktikant
13. februar 2014 - 22:02 #5
Hej Mass.

Jeg håber jeg har forstået dig korrekt. Jeg har haft lidt samme problem i min autocamper. Jeg har 2 batterier. Et til at drive bilens startmotor, og et til forbrugsstrøm (lys, køleskab m.m.) i bilen. De bliver begge ladet op af bilens generator og skal derfor sammenkobles parallelt. Jeg havde også diodeløsningen på tegnebrættet med slog det hurtigt hen igen. Jeg vil jo gerne kunne bruge lys i bilen, og stadig kunne starte bilen dagen efter. Så jeg har købt et laderelæ med omskifter (se link) der klarer jobbet for mig. Det fede i min situation er at jeg kan omskifte mellem de 2 batterier så jeg kan starte bilen med forbrugsbatteriet, hvis bilens batteri skulle miste strøm. På den måde har jeg fuld kontrol. Når bilen lader, lader den altid først på batteri 1, indtil dette når 13V hvorefter relæet automatisk står over og lader på batteri 2.

http://www.marineudstyr.dk/blue-sea-add-a-battery-batteriomskifter-og-laderelae.aspx

Håber det kan bruges?

Mvh
Rasmus
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
14. februar 2014 - 13:31 #6
Hej Hafus
Det er den helt rigtige måde at klare problemet på.

Det kan såmænd gøres mere avanceret, men det er der ingen grund til.
Har selv opbygget flere ladekredsløb til Autocampere også nogle med prioritet for generatorstrøm før ladestanderstrøm Og altid har jeg brugt Relæer.
Hvis man vil have en Solid state løsning kan man måske klare sig med en Schottky diode som kun har et spændingsfald på mellem  0.15 til 0.45 volt