Avatar billede redfan Juniormester
21. februar 2014 - 13:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Angiv navn udfra postnr

Jeg har 2 Ark
I Ark 2 har jeg i
Kolonne A oversigt over alle postnr
Kolonne B nogle navngivne personer

I Ark 1 har jeg
A kundenavn
B Postnr
og så en masse andet

Jeg skal i en kolonne lad os sige L have det navn som  står ud for samme postnr i ark 2
Avatar billede anedi Ekspert
21. februar 2014 - 13:33 #1
I ark 1 celle L2
=lopslag(B2;'ark2'!a:b;2;falsk)

Vh
Anedi
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
21. februar 2014 - 13:43 #2
Prøv at se på dette ark :
http://gupl.dk/707740/
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
21. februar 2014 - 14:00 #3
Og, her er den ultimative løsning :-)
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/POSTNR/
Avatar billede anedi Ekspert
21. februar 2014 - 14:18 #4
Er det mig der læser oplægget helt forkert eller hvordan?
Vi har et postnummer og et navn på en person i et ark, og i et andet ark vil vi gerne have navnet på den person, der er tilknyttet hvert postnummer.

Såvidt jeg kan se af #2 og #3, er der tale om løsninger hvor et givent postnummer selv kan oversætte til bynavn.
Avatar billede redfan Juniormester
21. februar 2014 - 14:38 #5
Du har fuldstændigt ret anedi
=LOPSLAG([@Postnr];Postnr!A:B;2;FALSK)

Har lige tilpasset så den passer helt
Dog får jeg den ikke til at virke
Avatar billede redfan Juniormester
21. februar 2014 - 14:54 #6
Har lige prøvet at lave den i et mindre regneark, hvor den virker fuldstændig efter hensigten hvad er det der går galt
Avatar billede redfan Juniormester
24. februar 2014 - 13:35 #7
Jeg har nu fundet frem til at i min store tabel hvor den ikke virker, kan jeg få det til at virker fuldstændigt som det skal med denne formel =LOPSLAG([@[postnr igen]];'alle postnumre'!A:B;2;FALSK)
Dog KUN hvis jeg går ind og overskriver postnr i tabellen
Men med op til 6-8000 lininer tager det squ sin tid :-)

Data´ene til tabellen bliver kopieret ind fra et andet excel ark.
Nogen forslag til denne?
Avatar billede anedi Ekspert
25. februar 2014 - 09:25 #8
Kan du evt. lægge et simplificeret eksempel op af dit ark?

Jeg er ikke med på, hvad du mener med at du skal overskrive postnr. i tabellen.

Vh
Anedi
Avatar billede redfan Juniormester
25. februar 2014 - 12:28 #9
Den kommer her
http://gupl.dk/707896/
som der kan ses er der ret mange faneblade/ark
jeg har sat formel ind i den der hedder Data Jan og henter postnr fra den der hedder alle postnumre

I kolonne B hvor jeg har hvor der står postnr kommer det ikke korrekt frem med navnet i (tror det er) Kolonne I medmindre jeg overskriver postnummeret udfor i kolonne B

og der kommer jævnt mange ind senere
Avatar billede redfan Juniormester
27. februar 2014 - 11:31 #10
har forsøgt lidt selv på dette, men kan ikke få det til at virke uden manuelt at overskrive postnr
Avatar billede anedi Ekspert
12. marts 2014 - 10:17 #11
Hej Redfan

Beklager, jeg kom helt fra denne tråd.

Jeg kan se af dine postnumre i arket Data Jan, at det ikke er alle der er formateret som tal. Det kan du ændre på følgende måde:
1) Indtast et 1-tal i en tom celle og kopier cellen.
2) Overstreg alle dine postnumre, højreklik og vælg "indsæt speciel"
Under Handling vælges "Multiplicer" - tryk ok.

Så slipper du i hvert fald for at ændre hver enkelt celle manuelt.

Vh
Anedi
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
12. marts 2014 - 10:41 #12
hej
nu har fuldt lidt med på side linjen og vil jeg bare spørge hvad gør det at man sætter [@ ] rundt om postnr i
=LOPSLAG([@Postnr];'alle postnumre'!A:B;2;FALSK)
Avatar billede redfan Juniormester
12. marts 2014 - 13:09 #13
Hej Anedi

Jeg blev anbefalet at sætte et dobbelt munis (--) ind i formlen således den kom til at se således ud

Før
=LOPSLAG([@Postnr];'alle postnumre'!A:B;2;FALSK)
Efter
=LOPSLAG(--[@Postnr];'alle postnumre'!A:B;2;FALSK)

BjarneHansen
@ skyldes at Postnr er i en tabel
Så istedet for at hedde b2, b3, b4 osv så henter den blot fra samme række fra kolonnen postnr