Avatar billede Rubensoren Nybegynder
14. april 2014 - 10:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Avanceret lookup

Hej Alle,

Jeg har brug for jeres hjælp.

For at forklare det på en simplificeret måde har jeg følgende:

Sheet 1:
I kolonne A: Varenummer
I kolonne B: Største kunde (det som skal findes ud fra sheet 2)

Sheet 2:
I kolonne A: Varenummer
I kolonne B: Kundenr
I kolonne C: Antal

I kolonne A er samme varenummer angivet flere gange (lige så mange gange som der er forskellige kunder indenfor det specifikke varenummer)

Det jeg har brug for er en formel som kan slå op på det varenummer i sheet 1 kolonne a og finde det varenummer i sheet 2 kolonne a og derefter finde det kundenummer som har det største antal.

Hvordan er dette muligt?

Håber i kan hjælpe!
Avatar billede Rubensoren Nybegynder
14. april 2014 - 10:07 #1
Dvs. den faktisk skal:

Ud fra varenummeret i sheet 1, finde det samme varenummer i sheet 2 og derefter finde max værdien i kolonne C og returner kundenummeret
Avatar billede natkatten Mester
14. april 2014 - 10:50 #2
En måde at gøre det på, er at benytte matriksformler. Se dette eksempel:

http://gupl.dk/709611/

Jeg har dansk Excel, men formlerne "oversættes" til engelsk ved indlæsningen.
Avatar billede sdh Mester
14. april 2014 - 10:52 #3
Du kan f.eks anvende flg. matrix formel:

{=MAKS(HVIS(A2='sheet2'!$A$2:$A$100;'sheet2'!$C$2:$C$100))}

afslut med ctrl+shift+enter for at lave formlen om til matrix.
Avatar billede sdh Mester
14. april 2014 - 10:54 #4
Mit svar kolliderede med natkattens - som har den rigtige besvarelse.
Avatar billede Rubensoren Nybegynder
14. april 2014 - 11:26 #5
Hej natkatten,

Når jeg forsøger at bruge den første formel som ser således ud:
=MAX(IF('2012_rådata'!$A$2:$A$9000=D3;'2012_rådata'!$C$2:$C$9000))

Så returner den bare et 0 for alle mine varenumre
Avatar billede Rubensoren Nybegynder
14. april 2014 - 11:40 #6
Glem det jeg har fundet fejlen. Tusinde tak for hjælpen. Opretter du et svar?
Avatar billede Rubensoren Nybegynder
14. april 2014 - 11:42 #7
Nej den melder stadigvæk fejl. Det er med det samme jeg låser områderne i formelen så returner den 0.
Avatar billede natkatten Mester
14. april 2014 - 14:08 #8
Hmm, hos mig har det altså ingen indflydelse om arket/celleområdet er låst eller ej. Og nullet tyder ikke på, at matriksformlen er blevet ophævet, men at den ikke finder en værdi.

Hvad står der i D3? Det skal være en værdi, som kan findes i '2012_rådata'!$A$2:$A$9000.
Avatar billede Rubensoren Nybegynder
14. april 2014 - 14:20 #9
Værdien kan findes og umiddelbart virker formlen så længe jeg ikke låser området. Det virker mystisk.

Men opret bare et svar så godkender jeg :)
Avatar billede natkatten Mester
14. april 2014 - 14:23 #10
I øvrigt kan SUMPRODUCT/SUMPRODUKT også anvendes. Eksempelvis som vist her:

=SUMPRODUKT(MAKS(('2012_rådata'!$A$2:$A$9000=$A2)*'2012_rådata'!$C$2:$C$9000))

Dette bygger på det regneark, som jeg uploadede, idet jeg nu blot har omdøbt Sheet2 til 2012_rådata som arket hedder hos dig.

SUMPRODUKT arbejder som default med matricer og man behøver altså ikke afsluttet formlen med CTRL+SHIFT+Enter som tilfældet er med MAKS+HVIS eksemplet.
Avatar billede natkatten Mester
14. april 2014 - 14:24 #11
Et svar. Hvilken Excel version benytter du?