Avatar billede nlykkei Nybegynder
09. juli 2014 - 13:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange Linux programmeringsjob er der ift. Windows ?

Jeg kunne godt tænke mig at begynde at programmere for Linux, men på den anden side, vil jeg gerne være attraktiv for arbejdsmarkedet / have gode jobmuligheder.

Når jeg søger på Google, så fremkommer der næsten ingen programmeringsjob der involverer Linux. Opgaver der involverer Linux er næsten udelukkende administration ?

Bliver næsten alt programmering lavet til Windows, Android og iOS, således der næsten ingen programmeringsopgaver er til Linux ? Er trenden at Linux programmering er frivilligt / ulønnet, mens man tjener penge på Windows programmering ?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2014 - 14:57 #1
Jeg tror at du lidt har misforstaaet situationen for programmerings jobs i dette aartusind.

De 3 store programmerings teknologier idag er:
* Java
* .NET
* PHP

Java og PHP kan bruges baade paa Linux og Windows. Java og PHP programmoerer vil aldrig kalde sig Linux eller Windows programmoerer.

.NET bruges saa stort set kun paa Windows. .NET desktop udviklere vil maaske kalde sig Windows programmoerer, men ASP.NET udviklere vil naeppe kalde sig Windows programmoerer.

Rigtig platform specifik udvikling i C/C++ er lidt sjaelden generelt og uhyre sjaelden i Danmark.

Der er ikke mange Linux C/C++ jobs i Danmark. Men der er altsaa heller ikke mange Windows C/C++ jobs i Danmark.

Android og iOS udvikling er hot for tiden. Og det er platform specifik udvikling medmindre man bruger noget a la PhoneGap. Men det er altsaa ikke hovedindholdet i saa mange jobs.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2014 - 14:59 #2
Og selvom der er en del som bidrager til Linux som frivilligt arbejde, saa er stoerstedelen af arbejdet faktisk betalt af Redhat, IBM, Google, Intel etc..
Avatar billede nlykkei Nybegynder
09. juli 2014 - 16:25 #3
Mange tak for dit fine svar arne_v.

Hvorfor er der næsten ingen C/C++ jobs i Danmark ? Jeg har studeret C++11 og er i gang med at se på C++14. Begge versioner er meget moderne i mine øjne, så hvorfor vælger man at undgå disse ? Havde jobmulighederne for C/C++ havde jeg valgt dette programmeringssprog som specialisering.

Er trenden i samfundet, at man går fra Java til .NET ? Jeg synes jeg hører om rigtig mange programmører som går fra Java til .NET, enten frivilligt eller pga. arbejdspladsen. Læser man rundt omkring, så mener mange at C# er langt foran Java, hvad angår features osv. Hvis det er tilfældet (og det kunne forklare, hvorfor mange går over til .NET), ser fremtiden så ikke meget sort ud for Java ?

Hvis man godt kunne tænke sig at udvikle i C/C++, så er iOS programmering vejen frem ? Jeg har hørt at Objective C skulle minde rigtigt meget om C/C++ ?

Jeg kommer selv fra Aarhus, og jeg synes at næsten alle programmerings- studiejobs og jobs i mellemstore virksomheder i  omhandler .NET og ofte C#. Er det trenden i dag ? Er det kun små virksomheder, der ikke vil bruge penge på Windows teknologier, der anvender Java ?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2014 - 17:10 #4
C og C++ bruges idag primaert til basis software. Operativ systemer, databaser, web server og den slags.

Det er meget usaedvaneligt at bruge C eller C++ til almindelige forretnings applikationer.

Det er for dyrt at lave den slags i C/C++.

Objective-C er blevet poplaert med iPhone og iPad, men mange opfatter Objective-C som et problem for iOS platformen. Og Apple har da ogsaa lige annonceret et nyt sprog Swift som skal erstatte Objective-C som forsoeger at rette op paa det problem.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2014 - 17:14 #5
.NET og C# staar meget staerkt i Danmark. Danmark har traditionelt mange smaa og mellemstore virksomheder og disse er typisk MS baseret.

Java er stadig verdens mest brugte programmerings sprog. Men bruges typisk af store firmaer som bruger software fra IBM, Oracle, SAP etc..

Ja og saa bruges Java jo ogsaa i Android.
Avatar billede nlykkei Nybegynder
09. juli 2014 - 20:16 #6
Tusind tak arne_v.

Jeg kan regne ud fra det du skriver, at hvis man vil have de bedste muligheder jobmæssigt i Danmark, så skal man gå .NET og C#.

Er der nogen reel grund til at små- og mellemstore virksomheder er MS-baseret ? Jeg mener, hvorfor bruge penge på en IDE og diverse MS-licenser, når alternativet Java er gratis ?

Kan du give eksempler på store virksomheder hvor Java er hovedsproget ?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2014 - 20:29 #7
Der er mange .NET/C# jobs i Danmark. Men der er nu ogsaa masser af PHP og Java jobs i Danmark.

Det er ioevrigt ikke nogen som forbyder dig at kunne mere end en teknologi!

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2014 - 20:48 #8
MS software er normalt nemt at installere og nemt at komme igang med. Licenserne er normalt ret billige. MS satser paa produkter som egner sig til dette markede.

Java er gratis. Og du kan faa gratis Java EE servere. Men Java og Java EE bruges ofte sammen med produkter som er meget langtfra gratis.

Hvis du f.eks. kigger lidt i Oracle's prise-liste saa ser du:

Database (med support for Java SP) Enterprise Edition - 47.5 K$/processor
Application server (Java EE server) Enterprise Edition - 25 K$/processor
CMS (Java EE based) - 172.5 K$/processor
ESB (Java EE based) - 23 K$/processor

Langt fra gratis.

SAP bruger ogsaa Java. Har du nogensinde hoert om et SAP projekt til under 50 millioner kroner? Jeg har ikke!
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2014 - 20:50 #9
Hvis du vil finde store Java brugere i Danmark, saa skal du nok kigge paa den finansielle sektor (banker, realkreditselskaber, pensionskasser, forsikringsselskaber) og nogle af de stoerre offentlige IT systemer.
Avatar billede nlykkei Nybegynder
09. juli 2014 - 21:45 #10
Hvorfor er det netop denne type af selskaber som foretrækker Java fremfor .NET ?

Grunden til at jeg godt kunne tænke mig at udvikle til Linux er, at jeg foretrækker at arbejde "tæt" på computeren. Jeg kan godt lide, at man taler om pointers og hukommelse, systemkald og andre computer specifikke detaljer.
- Jeg synes det er synd, at udviklingen går mod sprog som C#, hvor næsten alt er abstraheret væk, til fordel for, at man nemt kan "udtrykke" sig. Jeg er typen der godt kan lide at se detaljerne fremfor at se dem abstraheret væk.
- Jeg forstår at sprog som C# og Java er fremtiden, hvis man bor i Danmark, fordi de er hurtigere at udvikle i og nemmere at "gå" til.
- Jeg er ked af at mine interesser IT-mæssigt må betragtes som en niche, men sådan er det.

Tak fordi du ville hjælpe. Jeg vil gerne acceptere dit svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2014 - 03:14 #11
Der er ogsaa C/C++ jobs i Danmark. Men der er bare lidt laengere imellem dem.

Bemaerk at det ikke noedvendigvis er nemmere at faa et job indenfor de mest gaengse teknologier. Fordi ganske vist er der flere jobs, men der er ogsaa flere ansoegere. Der kan vaere meget faa ansoegere til niche teknologi jobs.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2014 - 03:18 #12
Der er flere aarsager til at den slags virksomheder ofte vaelger Java:
* de har raad til at betale hvad IBM, Oracle, SAP etc. tager for deres produkter
* de har nogen gange brug for enkelt systemer som er stoerre end de stoerste Windows systemer
* Java EE er meget staerk indenfor omraader som transaktioner, message queues etc. som den slags ofte benytter
* big data vaerktoejer er i hoej grad baseret paa Java
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2014 - 03:18 #13
og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juli 2014 - 15:56 #14