Avatar billede idoe02ab Nybegynder
26. august 2014 - 12:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Installation af flere Access Points på samme adresse

Jeg bor I et nybygget betonhus, hvor wifi-signalet fungerer meget dårligt. Derfor har vi - udover den almindelige router som sender trådløst signal ud i huset - installeret et access point i form af en Cisco Small Business Solution 'WAP321' (PoE). Dette fungerer sådan set fint, men dækker desværre kun underetagen af huset, og vi har behov for wifi i overetagen også. Der er klargjort til installation af endnu et access point, men kan man installere 2 stk. WAP321 i samme hus, eller vil de på en eller anden måde 'forstyrre' hinandens signaler (er det noget med at de skal køre på forskellig frekvens fx?)? Jeg håber, der er en der kan svare mig på om denne løsning vil fungere, inden jeg investerer i endnu en WAP321, da de er ganske dyre. På forhånd tak for svar.
Avatar billede FastEthernet Novice
26. august 2014 - 15:22 #1
Det kan man sagtens. De to access points skal have samme SSID, men køre på forskellige kanaler, som helst ikke må overlappe for at mindske forstyrrelser mest muligt. Eftersom du kun har to access points, kan du sætte det ene op til kanal 1, og det andet til eksempelvis kanal 6 eller 11. Hvis du kan se andre access points (f.eks. nogle naboers), så kan det være en god ide at undersøge hvilke kanaler disse kører på, og så vælge de mindst trafikerede kanaler ud fra dette. Hvis du har en smartphone, kan en app såsom Wifi Analyzer vise dig hvilke kanaler de forskellige access points i nærheden kører på.

Du kan se hvilke Wi-Fi-kanaler der overlapper her (1, 6 og 11 overlapper ikke):
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802.11b,g_WLAN).svg/720px-2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802.11b,g_WLAN).svg.png
Avatar billede idoe02ab Nybegynder
27. august 2014 - 16:02 #2
Tusind tak for det hjælpsomme svar, FastEthernet :-) Jeg har nu hentet Wifi Analyzeren, men jeg kan ikke rigtig gennemskue hvor info om selve kanalen gemmer sig - hvis man altså overhovedet kan se denne med app'en? Og hvad er mon forskellen på SSID og BSSID (hvis det er relevant)?
Pft. endnu engang for hjælpen!
Avatar billede FastEthernet Novice
27. august 2014 - 16:35 #3
BSSID er ikke relevant i dette tilfælde, du skal blot ændre SSID på begge access points, som er selve navnet på netværket (dette er valgfrit, men for en god ordens skyld bør du vælge et navn som er forskelligt fra eventuelle andre access points i nærheden).

Med hensyn til Wifi Analyzer, skulle du gerne få en graf som den der ses på det midterste billede her:
http://goo.gl/GJYVsZ
Hvis du går lige ned fra en af "bjergtoppene" kan du vha. tallene i bunden se hvilken kanal, det pågældende access point/netværk befinder sig på, samt hvilke kanaler kanalen overlapper. Ved at swipe til venstre kan du komme til skærmbilledet som ses til højre på ovenstående billede. Der vil appen vise hvilke kanaler der vil være bedst at bruge (jo flere stjerner, jo bedre).

Hvis du ikke kan se andre netværk i appen, er det enten fordi der simpelthen ikke er andre i nærheden, eller Wi-Fi er deaktiveret på telefonen.

Og så lige en sidebemærkning: Normalvis når man har fået svar på sit spørgsmål herinde, beder man hjælperen/hjælperne om at lægge et svar som du så kan acceptere, hvorved pointene uddeles. Jeg kan dog se, at dette kun er dit andet spørgsmål herinde, så du er lovligt undskyldt :-)

Du kan se i denne video hvordan man accepterer et svar:
https://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede idoe02ab Nybegynder
27. august 2014 - 16:57 #4
Hej igen.

Tak for endnu et hurtigt svar  og beklager det her med accept/point... Jeg kan ikke rigtig se, at jeg kan komme til at acceptere dine svar og dermed give dig point, for det ville jeg utroligt gerne. Er desværre ikke den store ekspert ud i dette type forum, som du også bemærker (-:

Den app jeg har fået hentet hedder Net Analyser Lite, så den har ikke fine grafer - men mon ikke WAP321'erens instruktionsbog indeholder info om kanal-valg.

Vi er enige om, at SSID på begge AP'er skal være SAMME navn (det navn vi allerede har valgt til netværket nu med den 1. WAP321 der er installeret), men kanalerne forskellige?

Beklager hvis jeg spørger dumt!

Tak igen igen :-)
Avatar billede FastEthernet Novice
27. august 2014 - 17:05 #5
Korrekt, samme SSID på begge AP's men forskellige kanaler. Hvis du ikke har "fremmede" access points i nærheden er kanalvalget lige meget, men ellers kan du vælge at bruge kanal 6 og 11, da de fleste access points som standard bruger kanaler i den lave ende.

Med hensyn til point overlever jeg nok denne gang :-)
Avatar billede ankie saini Praktikant
20. april 2019 - 09:32 #6
Just try to get access with this amazing point which is also known as the downlaoding option of download free mozilla firefox Here are lots of excitin process you can run easily. So just try to manage this one of the simple process.