Avatar billede swordfish Nybegynder
02. december 2014 - 19:16 Der er 5 kommentarer

Hjælp til excelløsning

Hej alle

Jeg har følgende problem:

Jeg har et ark(ARK1), hvor jeg har en masse rækker med en masse data i. Rækkerne ligner denne herunder:

Adresse  Husnr    Postnr      by          Antal fakturaer
Testvej  3        5555        Testrup      3

Disse rækker bliver overført til ARK2 vha. simple henvisninger f.eks. =ARK1!$A$2.

Lige nu sidder jeg og manuelt indsætter en linje under hver række i ARK2 og kopierer den ovenforstående række ned i den nye række jeg har indsat.

Dette er meget tidskrævende, da jeg har mange rækker jeg skal have lavet.

Det jeg godt kunne tænke mig var følgende:

I den sidste kolonne vil jeg gerne definere hvor mange fakturaer der skal laves pr. adresse i ARK2.

Hvis jeg f.eks. skriver 3, så skal excel automatisk indsætte 3 blanke rækker efter den række der udspringer af den adresse jeg har defineret antal fakturaer i.

Hvis jeg efterfølgende ændre i antal af fakturaer, enten ved at slette manuelt en linje i ARK2 eller ved at skrive 2 i antal fakturaer kolonnen, så skal excel automatisk fjerne den sidste linje der er indsat.

Jeg har bøvlet i meget lang tid med at finde en løsning til dette og jeg må indse at mine færdigheder i excel stopper her. Håber virkelig der er en der kan hjælpe mig med det her.

På forhånd tak

/Jacob
Avatar billede anedi Ekspert
03. december 2014 - 11:12 #1
Hej Jacob

Det kunne se ud som her:
http://gupl.dk/717020/

I ark2 indsættes først den første række fra ark1. Herefter indsættes antal mellemrum svarende til antal faktura og så den næste adresse osv.

Vh
anedi
Avatar billede swordfish Nybegynder
03. december 2014 - 18:44 #2
Ja det ligner rimelig godt. Men mangler bare at den kopiere den pågældende linje ned i de linjer der er blevet indsat.

Hvordan gør man det?

Kan du evt. forklare lidt mere om hvordan regnearket er skruet sammen?
Avatar billede anedi Ekspert
04. december 2014 - 17:21 #3
Hvad mener du med: Men mangler bare at den kopiere den pågældende linje ned i de linjer der er blevet indsat?

For at opdatere ark 2 markerer du området A3:K3 og trækker det lille håndtag nederst til højre i celle K3 nedad et passende antal rækker.

Arket gør følgende:
I ark2 celle A3 ser vi på om antallet af blanke felter under vores første adresse er mindre end antallet af fakturaer for den første adresse.
Hvis det er tilfældet indsættes en blank værdi.
Hvis antallet af blanke felter er lig antallet af fakturaer indsættes næste adresse. Det er det jeg bruger hjælpekolonne1 til. Hjælpekolonn1 angiver det rækkenummer den næste kunde står i i ark1.

Ligeledes for celle B3-E3.

Jeg har i vedhæftede ligeledes lavet en ny hjælpekolonne, så der fremover kun vises de rækker der er relevante.

http://gupl.dk/717084/

Vh
Anedi
Avatar billede swordfish Nybegynder
04. december 2014 - 17:57 #4
Okay nu har jeg fundet ud af følgende som er et problem:

Der må ikke være nogen formler der relatere sig til det at indsætte og fjerne disse rækker. Så vidt jeg kan se, så skal man anvende VBA scripting for at kunne opnå dette. Når man bruger et vba script, så er de celler der er blanke i de rækker der indsættes også blanke når de indsættes i ark2. Jeg skal nemlig efter rækkerne er indsat i ark2 ind og rette i hvert enkelt felt og skrive de oplysninger som er individuelle for hver faktura.

En anden ting er, at dit regneark ikke kopierer oplysningerne for de enkelte fakturaer med ned i de linjer der indsættes. Linjerne indsættes, men de er blanke for indhold (udover selve koden til at indsætte/fjerne rækkerne).
Avatar billede anedi Ekspert
05. december 2014 - 14:16 #5
Ja så må der vist VBA til, der kan jeg desværre ikke hjælpe.

Vh
Anedi