Avatar billede Morten Aaby Novice
25. juli 2016 - 11:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Beregnig af trigonometriske funktioner

Hvis jeg beder Excel om at beregne følgende:

=GRADER(SIN(45)/(GRADER(SIN(90)/25)))

Returnere den værdien 23,79493, men en beregning i Marple (benyttes bl.a. i Gymnasiet) giver 17,67 som også er den rigtige værdi - hvorfor denne fejl?
Avatar billede crazysnap Seniormester
25. juli 2016 - 14:13 #1
Hej Morten,

Det er fordi funktionen SIN forventer radianer og ikke grader. I dit eksempel fodrer du SIN-funktionen med vinkler angivet i grader i stedet for radianer. Så du skal først konvertere 45 og 90 til radianer, inden du fodrer dem til SIN-funktionen.

Som alle ved kan der konverteres fra grader til radianer ved:

radianer = grader * PI / 180

men Excel har også den indbyggede RADIANS (RADIANER)-funktion, som kan bruges til formålet. Erstatter du derfor dit udtryk med følgende, burde du få det forventede resultat:

=GRADER(SIN(RADIANER(45))/(GRADER(SIN(RADIANER(90))/25)))

/CS
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
25. juli 2016 - 14:25 #2
Avatar billede Morten Aaby Novice
25. juli 2016 - 14:43 #3
Aha. Det er klart at vinklen skal være i radianer og ikke grader og at den første "Grader" kun returnerer resultatet ikke input. Din tilføjelse gør jobbet - super :-)