Avatar billede Butterfly Ekspert
06. december 2016 - 08:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hele kolli

Hej
Når jeg bestiller vare er det altid i hele kolli, á 1 stk, á 6 stk, á 12 stk., á 18 stk. eller á 30 stk. Men jeg sælger enkelt styk.
I kolonne C har jeg aktuelt lager (før salg), kolonne D = dagens salg, kolonne E = lagerbehov, kolonne F = antal pr. kolli og kolonne G = dagens bestilling
F.eks.
Aktuelt lager = 49
Salg = 29
Lager behov = 48
Kolli = 12
Dagens bestilling = ?? her vil jeg gerne have en formel der kan regne ud, at jeg skal bestille 24 stk. i dette tilfælde.
Avatar billede ebea Ekspert
06. december 2016 - 09:59 #1
Hvor får du antal 24 til bestilling? Du skriver, at det er antal kolli du bestiller!
Så i dit eksempel, har du behov for at bestille 20 stk. Og du skriver 24 er nødvendige! Så jeg antager at det du skal bestille, er 2 kolli af 12 stk. (som du skriver), for at få 24  -  eller er der noget som ikke stemmer i forklaringen!
Avatar billede anedi Ekspert
06. december 2016 - 10:03 #2
Jeg må lige forstå hvad det er vi skal finde.

Hvis du har 49 på lager og sælger 29 har du 20 ved dagens udgang. Du har et behov for 48, så du mangler 28. Er det korrekt forstået?
Der er 12 i hver kolli, så du skal bestille 3 kolli.

Vil du have der til at stå 36 eller 3 kolli i kolonne G?

Vh
Anedi
Avatar billede Butterfly Ekspert
06. december 2016 - 15:24 #3
Hej anedi
Der skal stå 36 i kolonne G
Avatar billede Butterfly Ekspert
06. december 2016 - 15:26 #4
Hej ebea
Hver gang jeg mangler mere end et halvt kolli skal den bestille et helt kolli
Hvis jeg mangler f.eks. 28 flasker og et kolli er 12 så skal den kun bestille 2 kolli = 24 stk.
Avatar billede anedi Ekspert
06. december 2016 - 16:15 #5
Prøv at se om denne virker:
=ROUND((E1-(C1-D1))/F1;0)*F1
eller dansk
=AFRUND((E1-(C1-D1))/F1;0)*F1

Den runder op, hvis du mangler mere eller lig et helt kolli.

Vh
Anedi