Se videnskabsministerens nye digitale program

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) er klar med sit digitale arbejdsprogram. Læs hendes syv punkter til nationens oprustning på it-fronten her.

Artikel top billede

Foto: Mikael Rieck. (Foto: Foto: Mikael Rieck)

Med et solidt afsæt i arbejdet og anbefalingerne i forgængeren Helge Sanders (V) højhastighedskomité sætter videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) alle sejl til og sætter kursen mod en styrkelse af Danmark som digital nation.

Det sker med et såkaldt arbejdsprogram, hvor Charlotte Sahl-Madsen vil "understøtte dagsordenen med at omsætte den digitale teknologi til viden og vækst," som det lyder fra Videnskabsministeriet i en pressemeddelelse.

Ud over den tidligere nævnte plan med at indføre mulighed for bredbånd på mindst 100 megabit/s til alle danskere inden 2020, disker videnskabsministeren op med syv initiativer til øget digitalisering i befolkningen og satsning på mere moderne it-infrastrukturområder som eksempelvis cloud computing og IPv6.

"Konkret er formålet med arbejdsprogrammet at tage hul på de mange muligheder, digitaliseringen byder på. I mange tilfælde er teknologien jo til stede. Det handler bare om at få den brugt," lyder det fra Charlotte-Sahl Madsen.

Syv områder på programmet

Videnskabsministeren har udset sig følgende syv områder i sit digitale arbejdsprogram, hvor hun i den kommende tid vil sætte ind.

Det drejer sig med ministerens ord om:

1. Den nye digitale signatur, NemID - Gør det let og sikkert at være dansker i et digitalt samfund.

2. Offentlige data i spil - Et råstof til at udvikle nye, innovative tjenester, som kommer borgerne til gode.

3. Fremtidens internet - Med styrket fokus på IPv6-teknologien åbnes mulighed for, at elektronisk udstyr bliver mere kompatibelt, mere mobilt og energibesparende.

4. Cloud Computing - Giver bedre udnyttelse af it-ressourcerne og gør det lettere for iværksættervirksomheder at komme i gang.

5. Universiteterne som digitale spydspidser - Universiteterne skal digitaliseres. En international konference vil i 2010 sætte fokus på, hvordan universiteterne kan bruge IKT til at skabe innovative læringsmiljøer.

6. Øget fokus på IKT-forskning - IKT er en central kilde til innovation. IKT-forskningen på danske universiteter skal styrkes.

7. Digitalt byggeri - Som en af landets største bygherrer vil Videnskabsministeriet sætte fokus på at integrere IKT i sine byggeprocesser.

Opsang til erhvervslivet

Den borgerlige minister opfordrer alle til at løfte i samlet flok for at få programmet til at blive en succes.

"Danmarks førerposition på IKT-området kan kun fastholdes og udbygges, hvis beslutningstagere på alle niveauer i samfundet deltager," lyder det i pressmeddelelsen.

"Det er både kommunalpolitikeren, de ansvarlige embedsmænd og ledere i private virksomheder, der skal være med til at sikre, at nye teknologiske muligheder implementeres og anvendes, og at der for alvor sættes fokus på at realisere gevinsterne ved brug af IKT og bredbånd," fortsætter hun.

Læs hele Videnskabsministeriets digitale arbejdsprogram Digitale veje til vækst.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Netic

    Open Source skal give det offentlige kontrollen tilbage

    Digital suverænitet er rykket højt op på den offentlige sektors agenda.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job