Det er nemt, og du kan tage det med overalt. Hvis ellers der er dækning.
Mobilt bredbånd har de seneste to år været en af de få vækstlommer i det danske telemarked.
Og det er netop også mobilt bredbånd, der sender Telenors omsætning op med to procent i årets andet kvartal set i forhold til et år tidligere.
I årets andet kvartal har selskabet taget 39.000 nye mobilkunder ind - deriblandt dem med mobilt bredbånd.
"Det er klart, at væksten i mobilforretningen også kommer fra mobilt bredbånd, hvor vi tog en del kunder ind i efteråret via en kampagne, som betød, at de ikke skulle betale det første stykke tid. De begynder nu at komme ind i betalingsperioden, og nu kan vi også se det i de finansielle tal. Det er selvfølgelig en medvirkende årsag," siger finansdirektør Thomas Zeihlund til Computerworld.
Om det forrige kvartal fortalte selskabets daværende topchef, Henrik Clausen, at netop gratisterne i Telenor først ville bidrage til selskabets omsætning i denne sommer, når deres gratis bindingsperiode udløber.
Samlet set er Telenors omsætning i årets andet kvartal vokset til 1,7 milliarder kroner, hvoraf mobilforretningen udgør 1,4 milliarder kroner.
Telenor købte i maj sidste år mobilselskabet BiBoB, men det har ikke haft mærkbar betydning for omsætningen i selskabet, forklarer Thomas Zeihlund.
"BiBoB var i vores net i forvejen, og det vil sige, at en stor del af BiBoB's omsætning gik til os. På årsbasis betyder købet af BiBoB 12 til 15 millioner mere i vores omsætning, så effekten på et kvartal er kun tre millioner kroner," siger han.
Fastnettet dykker
Mens der er gang i mobilforretningen, går det kun én vej i antallet af kunder med fastnet-abonnementer hos Telenor. Antallet af kunder med fastnet-telefon eller -bredbånd hos Telenor er faldet fra 555.000 i andet kvartal sidste år til 513.000 i år.
De forsvundne kunder er primært én gruppe.
"Det er en lille smule bredbåndskunder, men det er næsten kun PSTN-kunder (fastnettelefon, red.), som bare falder og falder. Danskerne vil ikke have en telefon med ledning mere, og det gør, at vores fokus er imod det mobile," fortæller Thomas Zeihlund.
Kvartalsregnskabet viser er resultat af den rå drift - EBITDA - på 373 millioner kroner mod 381 millioner kroner et år tidligere. Det er et mindre fald, som ifølge finansdirektøren hovedsageligt skyldes øgede udgifter til markedsføring.
"Den tilsvarende markedsføring lavede vi i tredje kvartal sidste år, da vi lancerede Telenor-brandet. Det hårde medietryk kom i tredje kvartal sidste år, og man kan sige, at vi har flyttet en del af markedføringstrykket over til andet kvartal i år," forklarer Thomas Zeihlund.
Telia, der er en af Telenors konkurrenter på det danske marked, kom med regnskab i går. Her var der et svagt fald i omsætningen.