Mobilt bredbånd lokker kunder ind i Telenor

Telenor hiver flere mobilkunder ind i selskabet, mens kundeafgangen i fastnet-forretningen fortsætter.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

Det er nemt, og du kan tage det med overalt. Hvis ellers der er dækning.

Mobilt bredbånd har de seneste to år været en af de få vækstlommer i det danske telemarked.

Og det er netop også mobilt bredbånd, der sender Telenors omsætning op med to procent i årets andet kvartal set i forhold til et år tidligere.

I årets andet kvartal har selskabet taget 39.000 nye mobilkunder ind - deriblandt dem med mobilt bredbånd.

"Det er klart, at væksten i mobilforretningen også kommer fra mobilt bredbånd, hvor vi tog en del kunder ind i efteråret via en kampagne, som betød, at de ikke skulle betale det første stykke tid. De begynder nu at komme ind i betalingsperioden, og nu kan vi også se det i de finansielle tal. Det er selvfølgelig en medvirkende årsag," siger finansdirektør Thomas Zeihlund til Computerworld.

Om det forrige kvartal fortalte selskabets daværende topchef, Henrik Clausen, at netop gratisterne i Telenor først ville bidrage til selskabets omsætning i denne sommer, når deres gratis bindingsperiode udløber.

Samlet set er Telenors omsætning i årets andet kvartal vokset til 1,7 milliarder kroner, hvoraf mobilforretningen udgør 1,4 milliarder kroner.

Telenor købte i maj sidste år mobilselskabet BiBoB, men det har ikke haft mærkbar betydning for omsætningen i selskabet, forklarer Thomas Zeihlund.

"BiBoB var i vores net i forvejen, og det vil sige, at en stor del af BiBoB's omsætning gik til os. På årsbasis betyder købet af BiBoB 12 til 15 millioner mere i vores omsætning, så effekten på et kvartal er kun tre millioner kroner," siger han.

Fastnettet dykker

Mens der er gang i mobilforretningen, går det kun én vej i antallet af kunder med fastnet-abonnementer hos Telenor. Antallet af kunder med fastnet-telefon eller -bredbånd hos Telenor er faldet fra 555.000 i andet kvartal sidste år til 513.000 i år.

De forsvundne kunder er primært én gruppe.

"Det er en lille smule bredbåndskunder, men det er næsten kun PSTN-kunder (fastnettelefon, red.), som bare falder og falder. Danskerne vil ikke have en telefon med ledning mere, og det gør, at vores fokus er imod det mobile," fortæller Thomas Zeihlund.

Kvartalsregnskabet viser er resultat af den rå drift - EBITDA - på 373 millioner kroner mod 381 millioner kroner et år tidligere. Det er et mindre fald, som ifølge finansdirektøren hovedsageligt skyldes øgede udgifter til markedsføring.

"Den tilsvarende markedsføring lavede vi i tredje kvartal sidste år, da vi lancerede Telenor-brandet. Det hårde medietryk kom i tredje kvartal sidste år, og man kan sige, at vi har flyttet en del af markedføringstrykket over til andet kvartal i år," forklarer Thomas Zeihlund.

Telia, der er en af Telenors konkurrenter på det danske marked, kom med regnskab i går. Her var der et svagt fald i omsætningen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job