Gratister øger kundebasen hos Telenor

Telenor har fået flere mobilkunder, men det er langt fra dem alle, der bidrager til selskabets omsætning.

Artikel top billede

Foto: Carsten Andersen. (Foto: Fotograf Carsten Andersen)

Antallet af mobilkunder vokser hos Telenor, og omsætningen vokser ligeledes i selskabets mobilforretning. Sidstnævnte dog knap så kraftigt.

Det viser dagens kvartalsregnskab fra Telenor, som dækker over årets første tre måneder.

"Vi har taget flest nye kunder på mobilt bredbånd og i pre-paid-land med BiBoB og CBB Mobil," siger administrerende direktør Henrik Clausen fra Telenor.

Årets første kvartal viste en fremgang på 0,8 procent i mobilforretningens omsætning i forhold til de sidste tre måneder i 2009, mens antallet af mobilkunder i samme periode steg 1,8 procent.

Telenor lancerede i slutningen af sidste år et tilbud rettet mod alle selskabets bredbåndskunder på fastnet, hvor de blev tilbudt gratis mobilt bredbånd i seks måneder. Derfor kører en del af de nye mobilt bredbåndskunder stadig på den gratis ordning, hvor de øger kundebasen, men de bidrager ikke til omsætningen.

"Det har selvfølgelig givet os nogle ekstra mobilt bredbåndskunder, men de er inden for bindingsperioden, så de har et begrænset bidrag til omsætningen her og nu. Det vil de dog få, når de kommer ud af bindingsperioderne frem mod sommer," forklarer Henrik Clausen.

Han tilføjer, at væksten i mobilomsætningen derfor meget skal tilskrives, at kunderne hos Telenor taler mere.

Regnskabet viser en samlet omsætning i årets første tre måneder på 1,667 milliarder kroner mod 1,647 i sidste kvartal i fjor. Indtjeningen fra driften før renter og afskrivninger (EBITDA) endte på 408 millioner kroner, hvilket er lidt svagere end slutningen af sidste år.

Det har dog noget med sæsonudsving at gøre, lyder det fra Henrik Clausen.

"Vi har en forventning om, at året samlet set vil give en bedre lønsomhed, end det var tilfældet sidste år. Det er vi ret komfortable med," siger han.

Sidste regnskab fra Henrik Clausen

Kvartalsregnskabet er formentlig det sidste på dansk grund fra Henrik Clausen i et godt stykke tid, da han i næste uge bliver topchef for det Telenor-ejede teleselskab DiGi i Malaysia.

Når han ser tilbage på sin tid i Telenor, hvor han først var Cybercitys administrerende direktør, lægger han specielt mærke til det seneste år. Her skrottede Telenor navnene Cybercity og Sonofon, og i stedet blev alt sammen lagt under Telenor-navnet.

"Jeg hæfter mig ved, at der er sket væsentlige ting siden starten af sidste år. Da vi begyndte 2009, havde vi ikke et Telenor-brand i markedet, og kendskabet til Telenor lå under 10 procent. Nu har vi sagt farvel til to meget, meget kendte brands, og vi nærmer os nu et kendskab til Telenor på omkring 90 procent i Danmark. Der er vi lykkedes med noget, som ifølge nogle var umuligt," siger Henrik Clausen.

Derudover fremhæver han, at han forlader et dansk Telenor, der er klar til at føre krig på mobilt bredbånd, efter at Nokia Siemens Networks har opgraderet hele teleselskabets danske netværk.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Danoffice IT

IT-supporter

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil