Artikel top billede

Kaptajn Jim Hagemann Snabe skal bringe SAP tilbage på rette kurs - en sejlads, han er sikker på at vinde. Billedet er taget i Kaløvig Havn nord for Århus, da der tidligere på måneden var VM i 505 jolle i Århusbugten med SAP som hovedsponsor.

SAP køber op for at udvikle - ikke for at konsolidere

Cheffyringer og opkøb har præget SAP det senste års tid. Men det er innovation, der skal være drivkraften, lyder det fra Jim Hagemann Snabe.

Softwarebranchen har hen over sommeren rapporteret gode vækstrater i takt med, at mange virksomheder er begyndt at investere igen efter den seneste økonomiske krise. Selvom SAP ikke leverede tocifret vækst i omsætningen for første halvår, så hævede selskabet dog forventningerne for hele 2010 til en omsætningsvækst på mellem seks og otte procent - i den høje ende af de tidligere lovede fire til otte procent.

Men glæden kan blive kort. For sorte skyer trækker sig sammen og truer med at give verdensøkonomien et såkaldt double dip eller en ny økonomisk nedtur, inden verden er kommet sig helt over den sidste.

Men uanset konjunkturudsigterne, er kursen sat for SAP. Jim Hagemann Snabe understreger igen og igen, at det er innovation, der skal drive udviklingen og dermed hovedsageligt organisk vækst.

"Vi køber op for at få en kategori en gang imellem. Vi køber ikke op for at konsolidere i en kategori - vi køber op for at udvikle," siger Jim Hagemann Snabe.

Her bruger han de to seneste store opkøb som eksempler. Mest aktuelt er købet af Sybase i foråret.

"Mobile løsninger er et godt eksempel på et område, hvor innovation kan skabe vækst. Købet af Sybase er vigtigt i den sammenhæng," forklarer han.

I 2007 købte SAP leverandøren af business intelligence, Business Objects. Det har givet selskabet et markant salg af business intelligence og nye kunder og brugere.

Som under denne sommers verdensmesterskab i bådtypen 505 i Kaløvig Havn: I samarbejde med ACTIVE Institute ved Århus Universitet leverede SAP en løsning, der kombinerer 3D-teknologi og business intelligence, så sejladserne i konkurrencen kan følges online og dermed gøre det nemmere for sejlerne at lægge strategi, og publikum at følge med.

CEO-duoen vil både skaffe SAP flere kunder og brugere. I 2015 er målet, at en milliard brugere kan anvende SAP, hvad enten det er direkte eller indirekte.

Mobile løsninger skal give flere brugere

I dag sætter SAP selv antallet af brugere til 35 millioner, og antallet af kunder nåede i sidste kvartal over 100.000. Det er netop mobile løsninger og business intelligence, der skal skabe en vækst i antallet af brugere, der anvender SAP, selvom det er indirekte.

I 2009 omsatte SAP for 10,6 milliarder euro. Overskuddet var på 2,6 milliarder euro.

19 procent af omsætningen blev skabt i Tyskland, 34 procent i resten af Europa, Mellemøsten og Afrika og 25 procent i USA.

Farvel til 300 chefer

Det var ikke kun kunderne, der var begyndt at miste tilliden til SAP for et års tid siden. Den dårlige stemning havde spredt sig langt ud blandt de knapt 50.000 medarbejdere.

"Vi har allerede gennemført store forandringer i organisationen," fortæller Jim Hagemann Snabe.

"Jeg tror på et stærkt ledelsesteam og ikke på stjerner. Og derfor bruger jeg heller ikke meget tid på hverken sponsorship eller interviews."

"Topchefen skal udstikke linjerne og lade medarbejderne træffe beslutninger. I stedet for at rapportere skal både ledere og medarbejdere skabe."

På den måde blive ledelsens rolle ifølge Jim Hagemann Snabe at sikre tydelige rammer. Men SAP var blevet noget bureaukratisk i takt med væksten, mener han.

"I udviklingen har vi fjernet to ledelseslag med 300 chefer, hvor der før var 1.000 chefer til at lede 14.000 udviklere. De er ikke blevet fyret, men er kommet med i den mere fagspecifikke karriereudvikling, hvor man ikke nødvendigvis er menneskeleder."

"Men vi har bevist, at vi tror på team af 10, der skal træffe beslutninger selv - og sammen med kunderne naturligvis. Men jeg har sjældent fået så positiv feedback fra medarbejderne, som de seneste måneder," siger Jim Hagemann Snabe.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere