Computerworld News Service: Medlemmerne af Europa-Parlamentet har netop vedtaget oprettelsen af en ny mærkningsordning.
Forslaget henstiller desuden til Europa-Parlamentet, at privacy-lovene skal styrkes, og at de enkelte medlemslande skal implementere service-direktivet fuldt ud.
I dag er det kun omkring en tredjedel af forbrugerne, der kan finde på at foretage indkøb i et andet EU-land, og det bekymrer parlamentsmedlemmerne, der gerne ser et stærkere internt marked for handel på internettet.
Online-salg bliver ofte forhindret af forhandlere, der ikke kan modtage ordrer fra forbrugere i andre lande. Det er i modstrid med service-direktivet, som forbyder diskrimination mod forbrugere på baggrund af deres opholdssted.
Parlamentsmedlemmerne tror, at et fælleseuropæisk mærke ville kunne øge forbrugertilliden og forbedre pålideligheden og kvaliteten i e-handel på tværs af grænser.
Nyt system til at forebygge svindel
Det nye mærke vil skulle skabes med udgangspunkt i EU-lov men implementeres på nationalt niveau. Der er derfor risiko for, at det vil kunne forveksles med de mange mærkningsordninger, som allerede findes i de enkelte medlemslande.
"Det er meget vigtigt, at lederne i den Europæiske Union tager de nødvendige skridt for at overkomme de barrierer, der stadig eksisterer for e-handel, ligesom de skal skabe en tillid og gennemsigtighed, der gør det muligt for både forbrugerne og de handlende at udnytte e-handlens fulde potentiale," siger parlamentets rapportør Pablo Arias Echeverria.
Parlamentsmedlemmerne er desuden interesserede i at opbygge et system til forebyggelse af svindel, heriblandt en database, og endeligt vil parlamentet forsøge at skabe større ensartethed i lovgivningen, særligt i forhold til forskellige garanti-ordninger.
Kommissionens fælles regler for online-rettigheder skal ikke stå færdige før 2012.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen