DeMars-konkurrenter slås om it-service-kronerne

De seks budgivere til Forsvarets omdiskuterede it-system DeMars arbejder på et særdeles presset marked.

Artikel top billede

Udbuddet på det SAP-baserede it-system blev som bekendt vundet af IBM, mens fem konkurrenter tabte udbuddet, der i udgangspunktet havde en værdi af mere end en halv milliard kroner. 

Ifølge chefanalytiker hos IDC Nordic, Anders Elbak, er det er ikke gået voldsomt godt hos CSC de seneste par år. Firmaet havde det rigtig godt i den store outsourcing-bølge, fordi firmaet her var på hjemmebane.  

Men de potentielle storkunder har for længst fået deres sourcing på plads, mens virksomheder, der outsourcer mere selektivt, typisk vælger flere forskellige leverandører, og på dette område er CSC ikke så godt med.  

Derfor kunne en kontrakt på Forsvarets DeMars-system formentlig have lunet hos det tidligere Regnecentralen. Men ifølge Anders Elbak vil tabet af udbuddet ikke slå CSC ud.  

"Det er rigtigt, at det ikke går så godt for dem, som det gjorde for nogle år siden. Men det er mig bekendt ikke kritisk," siger Anders Elbak.

Vinder andele tilbage

IBM har også fået nogle drag over nakken de senere par år, og mistet nogle kunder. Derfor er det vundne udbud både omsætningsmæssigt og prestigemæssigt en fordel.

Med udbuddet kan virksomheden nemlig gå ud og sige, at selvom de har mistet et par store sager, så har de altså også vundet en her, fortæller Anders Elbak.   

Ifølge chefanalytikeren skiller et par af budgiverne sig ud fra det øvrige felt. KMD er utroligt stærk på det kommunale område, men har et klart fokus på at komme ud i andre brancher, både i den offentlige sektor og i høj grad også i private virksomheder.  

Hos NNIT gør det samme sig gældende. Firmaet er stærkt på pharma-området, primært med en stor omsætning fra Novo, men har også strategier og ambitioner om at nå bredere ud. 

For begge virksomheder gælder, at de altså nu satser på et bredere marked, end deres traditionelle afsætningsområde.  

"KMD og NNIT ville måske ikke havde været med i et udbud for tre år siden," siger Anders Elbak og peger på, at firmaerne i forbindelse med et udbud på størrelse med DeMars er nye spillere.    

Traditionelt er det nemlig de samme firmaer, der afgiver bud, når det handler om udbud i denne størrelsesorden.  

"Det kræver nogle ressourcer at gå ind og byde på det her. Det er ikke noget, som en opstartsvirksomhed lige kan gå ind og klare selv," siger Anders Elbak.  

Hård konkurrence gav rabat

Hos analyse- og konsulenthuset Gartner er budskabet om markedets tilstand det samme som hos IDC. 

"Krisen har jo kradset. De fleste af disse her virksomheder har højst sandsynligt været skarpe på prisen for at vinde noget omsætning og forretning," siger Peter Suhr, der er partner i analyse- og konsulenthuset Gartner.  

Han mener, at den umiddelbare taber i udbuddet er Siemens, fordi firmaet håndgribeligt mister omsætningen på driften af DeMars.

De andre tabere mister kun håbet om en omsætning, som kunne være med til at bidrage til den øvrige forretning. 

Han peger på, at netop den skarpe konkurrence på det pressede marked for it-services muligvis har givet Forsvaret en rabat på prisen af DeMars-udbuddet.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S