TDC sender dit hemmelige nummer på åbne postkort

I forbindelse med en reklamekampagne har TDC udsendt tusindvis af hemmelige telefonnumre på postkort, som alle og enhver kan læse. Menneskelig fejl, forklarer TDC.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

I en reklamekampagne for TDC-produktet Home Trio har telegiganten udsendt postkort til danskere, der oplyser om tjenesten og dens muligheder.

På det udsendte postkort er telefonnummeret på modtageren printet, så alle kan læse det.

Meningen er, at brugeren efterfølgende kan logge på TDC's webside med det påtrykte telefonnummer.

Ved en fejl har TDC dog også påtrykt hemmelige telefonnumre på de udsendte postkort, så de står til skue for alle og enhver.

Et uheld, der offentliggør brugerens private valg.

"Der er sket en fejl. Vi har endnu ikke helt overblik over, hvor mange hemmelige telefonnumre, der er udsendt på postkort, men det handler nok om nogle tusinde," fortæller Rune Fick Hansen, der er kommunikationsarbejder for TDC Privat.

"Det er ikke skik og brug hos os at sende hemmelige numre ud på denne måde. Nu må vi se på de interne arbejdsgange, så vi undgår, at det sker igen."

"Postkortene er sendt til indehaveren af telefonnummeret og via postvæsnet, der har tavshedspligt, derfor forventer vi ikke, at fejlen får store konsekvenser," siger han.

Datatilsynet vil ikke forholde sig til den konkrete sag, men kontorchef Lena Andersen siger, at det ligner en kritisabel metode.

Få nyt nummer

Hvis man har hemmeligt nummer, der er blevet sendt via de åbne postkort, står TDC klar med hjælp.

"Man kan henvende sig til os og få et nyt telefonnummer, hvis man er en af de uheldige," siger Rune Fick Hansen til Computerworld.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job