Sådan bliver gratis dyrt - der kommer altid en regning

Klumme: Kvalitet koster, og gratis kan ende med at blive dyrt. Det gælder inden for hussalg, kyllingefileter - og it.

Artikel top billede

(Foto: Jakob Boserup)

"Det er ikke altid, gratis er bedst" står der i Home's reklamer for "solgt eller gratis".

Man kunne tilføje - det er ikke altid, gratis er gratis.

Faktisk findes der ingen gratis frokoster, alting har en pris.

Det er også ret sjældent, at "billigt" faktisk er så billigt, som det ser ud ved første øjekast.

For at tage et eksempel fra skuffen med yndlingsanalogier: Du kan købe tre kilo "neutralmarineret" kyllingefilet for 150 kroner.

Du bliver formentlig mæt og sikkert ikke syg.

Men hvis du regner efter, kan det vise sig at være en ganske høj kilopris for vand: Varen er bogstaveligt talt blevet pumpet op til at ligne rigtig kylling.

Få mest værdi for pengene

På samme måde skal du være opmærksom, når du indkøber it-ydelser og -produkter.

Det er opgaven for enhver it-budgetansvarlig at få mest mulig forretningsværdi for pengene, og en oplagt måde er at kanalisere penge fra den basale drift til de forretningsudviklende aktiviteter over hele linjen.

Det er synligt, og det skaber konkret, forståelig værdi for ledelsen.

Jo mere der kan flyttes, jo bedre - vel at mærke under forudsætning af, at det ikke går ud over kvaliteten. Og heri ligger udfordringen.

For det er den nemmeste sag i verden at få varen billigt.

Det svære består i at få værdi af det, du har købt.

Når først leverandøren er blevet presset i bund prismæssigt, kan det blive endog rigtigt svært at fastholde, at der skal leveres andet end noget, der til forveksling ligner pumpet kylling - for produktet er blevet udvandet, og du bliver aldrig rigtigt tilfreds med det.

Lav pris og god kvalitet kan faktisk godt kombineres

Lav pris og god kvalitet kan selvfølgelig kombineres.

Men omkostningsniveauet ændrer sig ikke pludseligt fra det ene år til det andet, heller ikke selvom cloud- og off­shore-modeller løbende hjælper til at få flyttet niveauet nedad.

Og medmindre du som kunde er parat til at acceptere en fuldstændig standardiseret ydelse, best effort, ingen garantier, er der en reel risiko for, at de kontrakter, du indgår med markante prisreduktioner, kommer til at koste på kvaliteten.

Der kommer altid en regning.

Kvalitet måles jo som bekendt ved at dividere oplevet kvalitet med forventet kvalitet.

Er resultatet større end 1, er kvaliteten god, er det under 1, er kvaliteten dårlig. Uanset hvad der står i kontrakten - perception beats reality.

Mangler der ikke noget?

Så selv om alle lamper er grønne, og der leveres i henhold til kontrakten, kan du som kunde alligevel stå med fornemmelsen af, at der mangler noget.

Den ekstra investering, der skal til for at løfte et samarbejde fra surt kunde-leverandørforhold til fælles ansvar om at få skabt forretningsværdi til gensidig glæde, kræver, at der er luft i budgettet, både hos kunde og leverandør.

Er der ikke det, kommer kvaliteten i fare.

Det er kundens og leverandørens fælles ansvar at få nok ud af et samarbejde.

Kundetilfredshed skabes i fællesskab - ikke ved at leverandøren skal gætte, hvad der skal til for at levere et kvalitetsresultat der er større end 1.

Der kommer altid en regning.

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job