Artikel top billede

Foto: Lars Sundström. (Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Sådan bygger Telenor sit nye mobilnet

Teleselskabet Telenor opgraderer mere end 2.000 mobil-sites i sit danske netværk. Læs her, hvordan teknisk direktør Lars Rude Andersen griber det an.

"Fremtidens netværk".
 
Det er titlen på det projekt, som omfatter, at teleselskabet opgraderer eller udskifter sine lidt over 2.000 antenne-sites i Danmark.
 
Status er i dag, at 1.650 sites - typisk med tre antenner - er klar til 3G. En del af dem er også klar til 4G.
 
Men processen for at komme dertil er ikke helt uproblematisk.
 
Det fortæller teknisk direktør Lars Rude Andersen, som er leder af Telenors projekt. Derfor indleder et teleselskab sådan et projekt med små skridt, inden selskabet tager de helt store.
 
"Hvis man laver forholdsvis meget om, så starter man typisk i områder, hvor trafikken er lav. Vi starter med at få det til at virke ét sted. Vi valgte et sted i nærheden af Aalborg, for det er der, de fleste af vores ingeniører sidder," siger Lars Rude Andersen.
 
Telenor har lidt over 2.000 ansatte i Danmark, hvoraf mere end halvdelen er placeret i Nordjyllands største by. Her har der historisk set - blandt andet på grund af byens universitet - været mange teknikere med kompetencer inden for mobiltelefoni. 

Evaluerer i Aalborg 
Efter at have gjort sig de første erfaringer med udrulningen ved nogle sites i Aalborg, er Telenor klar til næste fase. At udrulle det til flere steder, men fortsat uden de helt store risici, hvis det går galt.
 
"Herefter prøver vi et lille område, hvor det gør ondt, når det ikke virker. Udfordringen er, at vi ikke på forhånd kan teste alting, så det skal prøves af i virkeligheden," fortæller Lars Rude Andersen.  
  
Løbende får Telenors tekniske central i Aalborg data fra de nye sites, hvorfra det tekniske personale vurderer, om der er problemer med en bestemt antenne. Er der det, kan de i nogle tilfælde fjernstyre antennen, så dens position bliver rettet.

Samtidig kører Telenors testvogne ud i de områder, som de nye antenner dækker.

Kommer i nattens mulm og mørke

Når erfaringerne er tilpas omfangsrige, tager Telenor det næste skridt, hvor selskabet udruller det nye udstyr i stor skala.
 
"Her prøver vi at tage hensyn til kunderne ved ikke at tage ting ned, når det ikke er optimalt, men når man laver så store omlægninger, er det umuligt at undgå, at det engang imellem rammer dem," forklarer Lars Rude Andersen. 
  
Op mod 200 Telenor-medarbejdere har i 2010 beskæftiget sig med "Fremtidens netværk", og en del af dem er ligesom leverandørerne kommet på natarbejde. Her er trafikken i mobilnettet lavest, og her er skaden derfor mindst, hvis det går galt.
 
"Man gør det så vidt muligt om natten, men noget af det sker også om dagen, fordi projektet har så stor volumen. Normalt foretager vi ikke vedligehold om dagen, men noget af denne udskiftning har vi været nødt til at gennemføre om dagen for at kunne nå det," siger Lars Rude Andersen. 
 
Hæver hastigheden
Når det har været nødvendigt at gennemføre det om dagen, har teleselskabet så vidt muligt taget hensyn til kunderne.
 
"Vi har forsøgt at holde det på tidspunkter, hvor folk ikke bliver så ramt af det. Eksempelvis ved ikke at skifte om eftermiddagen, når der er mest trafik, og på de andre tidspunkter har vi vidst, at en anden mast kan tage trafikken, eller at 2G på samme mast har kunnet tage taletrafikken," fortæller han.

Mandag oplyser Telenor i en pressemeddelelse, at selskabet hæver hastigheden i mobilnettet til 15 megabit per sekund - det vil sige 21 megabit rent teoretisk.

Computerworld følger op med yderligere to artikler om Telenors udbygning af netværket.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere