Firmaer har svært ved at betale for cloud-tjenester

Mange virksomheder har svært ved at finde ud af at betale den månedlige software-leje, når de anvender cloud-løsninger. Se her, hvorfor det er så svært.

Artikel top billede

Læs også: Sådan flyver du sikkert ind i dataskyerne med SaaS.

På grund af simpliciteten i de nuværende SaaS-løsninger støder mange virksomheder også på helt banale problemer, som eksempelvis betaling af den månedlige software-leje, når de hopper med på cloud-bølgen.

Det skyldes, at SaaS-leverandørerne udelukkende tilbyder kreditkortbetalinger,hvilket kan være svært at håndtere for kunderne.

Svært med kreditkort

"Med et kreditkort kan det være meget vanskeligt for en større virksomhed at holde styr på, hvem der har betalt for hvad, hvis virksomheden er vant til at bogføre regnskaberne ved hjælp af fakturaer. Lige nu er der mange SaaS-leverandører, som ikke forstår, at kunderne stiller krav om at kunne modtage og betale fakturaer i stedet for at bruge kreditkortet," siger Carsten Jørgensen fra Devoteam Consulting.

Fordi betalingsformen er så simpel, kan der også være problemer med at holde styr på, hvilke afdelinger - og ikke mindst personer - der har adgang til data.

For når en person stopper i virksomheden, kan han eller hun så nemt som ingenting tage brugernavn og passwords med sig til sit nye job og dermed få adgang til både applikationer og data fra sin tidligere arbejdsgiver.

"SaaS er jo i mange tilfælde designet til et brugernavn og password, og derfor er det vigtigt, at en SaaS-kunde opstiller interne procedurer for, hvordan man holder styr på brugernavne og passwords," understreger Carsten Jørgensen.

Han fortæller også, at nogle leverandører nu giver mulighed for flere løsninger med to-faktor-sikkerhed som eksempelvis SecureID.

Læs også: Sådan flyver du sikkert ind i dataskyerne med SaaS.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Politiets Efterretningstjeneste

    MLOps engineer i PET

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Nordjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S