Artikel top billede

Telestyrelse revser DanID efter NemID-nedbrud

DanID informerede offentligheden for sent om timelangt nedbrud, mener IT- og Telestyrelsen, der nu forlanger en redegørelse.

PBS, der nu hedder Nets, får nu en irettesættelse af IT- og Telestyrelsen efter gårsdagens total-nedbrud på NemID. 

Over en million danskere oplevede, at de var ude af stand til at tilgå et hav af digitale services på nettet - herunder netbanker og offentlige myndigheders hjemmesider.  
 
Chefen for IT- og Telestyrelsens center for Digital Signatur, Palle H. Sørensen, fortæller til Computerworld, at han er utilfreds med det tempo, som DanID informerede borgerne i efter nedbruddet.    
 
Han understreger, at han ikke kan udtale sig om tempoet af selve fejlrettelsen på hos DanID, fordi han endnu ikke er blevet informeret af Nets eller DanID om årsagen til problemet. 
 
Informerede om nedbrud for sent
Imidlertid slår han fast, at informationstempoet over for offentligheden var for langsomt. 
 
"I lyset af det her, har jeg sagt til DanID's ledelse, at vi nu skal prøve at evaluere denne sag med henblik på, dels hvordan vi hurtigere kan informere omkring sådanne ting her, i det hele taget sikre, at beredskabet fungerer, og at de processer og procedurer, som er omkring det, bliver tilstrækkelig gode og bliver efterlevet," siger Palle H. Sørensen.
 
Palle H. Sørensen fortæller, at han selv først blev bekendt med nedbruddet torsdag klokken 20.15, da han blev ringet op af Ekstra Bladet.  
 
Herefter ringede han selv DanID op for at blive orienteret om nedbruddet og sikre sig, at der blev meldt noget ud offentligt.
 
"Det gjorde der så. Lidt sent, må jeg erkende," siger Palle H. Sørensen. 
 
Venter på redegørelse
Efterfølgende har Palle H. Sørensen bedt DanID om en redegørelse om forløbet, som virksomheden sammen med underleverandører er ved at kigge nærmere på.
 
Palle H. Sørensen fortæller, at DanID i visse tilfælde kan risikere en bod ved nedbrud. Det bestemmes af en kompliceret model, som blandt andet ved hjælp af supporttider og svartider afgør, om NemID har levet op til servicemålene i kontrakten.  
 
"Vi får en månedsrapport, og via et sindrigt regnesystem finder vi ud af, om de har levet op til kravene eller ej," siger Palle H. Sørensen, der understreger, at IT- og Telestyrelsen i øvrigt har et godt samarbejde med DanID.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere