Telestyrelse revser DanID efter NemID-nedbrud

DanID informerede offentligheden for sent om timelangt nedbrud, mener IT- og Telestyrelsen, der nu forlanger en redegørelse.

Artikel top billede

PBS, der nu hedder Nets, får nu en irettesættelse af IT- og Telestyrelsen efter gårsdagens total-nedbrud på NemID. 

Over en million danskere oplevede, at de var ude af stand til at tilgå et hav af digitale services på nettet - herunder netbanker og offentlige myndigheders hjemmesider.  
 
Chefen for IT- og Telestyrelsens center for Digital Signatur, Palle H. Sørensen, fortæller til Computerworld, at han er utilfreds med det tempo, som DanID informerede borgerne i efter nedbruddet.    
 
Han understreger, at han ikke kan udtale sig om tempoet af selve fejlrettelsen på hos DanID, fordi han endnu ikke er blevet informeret af Nets eller DanID om årsagen til problemet. 
 
Informerede om nedbrud for sent
Imidlertid slår han fast, at informationstempoet over for offentligheden var for langsomt. 
 
"I lyset af det her, har jeg sagt til DanID's ledelse, at vi nu skal prøve at evaluere denne sag med henblik på, dels hvordan vi hurtigere kan informere omkring sådanne ting her, i det hele taget sikre, at beredskabet fungerer, og at de processer og procedurer, som er omkring det, bliver tilstrækkelig gode og bliver efterlevet," siger Palle H. Sørensen.
 
Palle H. Sørensen fortæller, at han selv først blev bekendt med nedbruddet torsdag klokken 20.15, da han blev ringet op af Ekstra Bladet.  
 
Herefter ringede han selv DanID op for at blive orienteret om nedbruddet og sikre sig, at der blev meldt noget ud offentligt.
 
"Det gjorde der så. Lidt sent, må jeg erkende," siger Palle H. Sørensen. 
 
Venter på redegørelse
Efterfølgende har Palle H. Sørensen bedt DanID om en redegørelse om forløbet, som virksomheden sammen med underleverandører er ved at kigge nærmere på.
 
Palle H. Sørensen fortæller, at DanID i visse tilfælde kan risikere en bod ved nedbrud. Det bestemmes af en kompliceret model, som blandt andet ved hjælp af supporttider og svartider afgør, om NemID har levet op til servicemålene i kontrakten.  
 
"Vi får en månedsrapport, og via et sindrigt regnesystem finder vi ud af, om de har levet op til kravene eller ej," siger Palle H. Sørensen, der understreger, at IT- og Telestyrelsen i øvrigt har et godt samarbejde med DanID.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S