Googles forskningsdirektør: Man skal turde fejle

Interview: Selvom Google generelt har opnået stor anerkendelse for evnen til konstant at spytte nye tjenester ud på markedet og rykke grænserne for det mulige, så begår selskabet også fejl.

Artikel top billede

Læs også:
Peter Norvig: Sådan gør Google idéer til virkelighed

Googles forskningsdirektør har danske aner

Det er menneskeligt at fejle. Også selvom det er Google, det handler om.

En stor del af de fejl, der begås det innovative søge-selskab, dem kommer aldrig til offentlighedens kendskab, da der er tale om bagvedliggende teknologier.

Men nogle af de fejlslagne projekter retter sig mere direkte mod brugerne.

Et eksempel er den stort anlagte Google Wave-tjeneste, der i foråret 2009 blev præsenteret som e-mailens afløser og det helt store bud på fremtidens måde at kommunikere på online.

Teknisk set så det lækkert ud, da udviklerne bag Wave - ikke mindst de danske Google-brødre Jens og Lars Eilstrup Rasmussen - præsenterede de mange smarte og nyskabende Wave-features, og nyhedens interesse var så stor, at der var rift om at komme til at teste den nye kommunikationsplatform.

Alligevel blev Wave aldrig rigtig nogen succes for Google. I første omgang var det anmeldelserne af Wave, der var noget negative, og siden måtte Google sande, at der simpelthen ikke var nok brugere, der kunne se ideen med Wave.

Det fik i august måned søgegiganten til at skrotte projektet.

Et nyttigt eksperiment

Googles forskningsdirektør, Peter Norvig, mener dog ikke, at Wave skulle have været stoppet på et endnu tidligere tidspunkt.

"Nej, vi sagde udtrykkeligt, at vi skulle prøve noget helt anderledes og lade et team starte helt fra bunden af for at se, hvordan det ville se ud, hvis man i dag skulle bygge et kommunikations- og samarbejds-værktøj og ikke var nødt til at tænke på e-mailen," forklarer han.

"Jeg mener, at det var et nyttigt eksperiment, og jeg synes, at vi fik en masse rigtig gode ting ud af det. Mange af de ting, vi fik ud af det, vil ikke dø. De vil blive tilføjet til eksisterende produkter," siger Peter Norvig.

Samtidig erkender han dog, at Google - trods de stadig brugbare Wave-teknologier - nok fejlvurderede brugernes reaktioner.

"Det er lettere at forudsige tal, end det er at forudsige mennesker. Folk kunne godt lide de forskellige features, men syntes ikke, at de havde brug for noget helt nyt. De vil gerne have bedre features i Gmail, men bryder sig ikke om at skulle gå et helt nyt sted hen."

Det var en fejl, at vi ikke indså det. Vi kunne ikke få folk til at skifte til noget helt nyt."

Læs også:
Peter Norvig: Sådan gør Google idéer til virkelighed

Googles forskningsdirektør har danske aner

Kører med små teams

Læs også:
Peter Norvig: Sådan gør Google idéer til virkelighed

Googles forskningsdirektør har danske aner

For Peter Norvig er netop vurderingen af, hvad der er gode og dårlige ideer, en ret central del af jobbet.

Det svære er imidlertid, at ideer ikke bare er enten eller, men ofte både og.

"Jeg synes, at det er svært. Ideer kan være mindre gode af en række grunde," siger han og forklarer, at passionerede mennesker har en tilbøjelighed til at holde fast i ideer lidt for længe, selvom de måske viser sig ikke at holde i praksis.

"En af de måder, vi alligevel kan styre det på, er, at begrænse størrelsen af vores teams. Vi tilstræber et system, hvor to mennesker snarere end 20 kan udvikle en idé til et niveau, hvor vi kan evaluere den."

"Det er ikke så slemt, at to personer har valgt den forkerte vej og måske er fortsat ud af den lidt for lang tid. Det er ok, at ikke alt bliver en succes."

Google dengang og nu

Da Peter Norvig blev ansat hos Google i 2001, var selskabet en helt anden størrelse, end det Google, det meste af verden siden er kommet til at kende.

Hvor omsætningen dengang lød på omkring en halv milliard kroner, var den i det det seneste årsregnskab fra 2009 oppe på 130 milliarder danske kroner.

"Der er 100 gange flere folk, end da jeg startede, men for mig er det mest overraskende, hvor meget det minder om dengang. Der er stadig en følelse af, at det er en nystartet virksomhed."

"Du har en masse frihed til at gøre det, du vil. Alle kan byde ind med gode ideer, og du bekymrer dig ikke om, hvad du burde gøre, eller om det er dit job. Du gør det bare."

Lever videre uanset hvad

Peter Norvig fortæller dog samtidig, at der er en afgørende forskel fra 2001 og til i dag; Mens man i en nystartet virksomhed risikerer, at virksomheden går nedenom og hjem, hvis et projekt ikke lykkes inden for to måneder, så forholder det sig noget anderledes hos Google anno 2010.

"Google er her sikkert også om to måneder, selvom jeg begår fejl. Så du føler, at du kan udforske mere, tænke mere langsigtet og begå flere fejl. Men det er blevet sværere at lancere noget nu, end det var for 10 år siden."

"I dag har vi millioner af brugere den første dag, når vi kommer med en ny idé, så du kan ikke komme med noget, der er halvfærdigt. Det har gjort processen lidt langsommere," siger Peter Norvig til Computerworld.

Læs også:
Peter Norvig: Sådan gør Google idéer til virkelighed

Googles forskningsdirektør har danske aner

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S