Artikel top billede

Skal du outsource i 2011: Sådan vil markedet blive

Outsourcing-markedet står overfor massive forandringer i 2011. Se her, hvad du skal tage højde for, hvis du overvejer at outsource.

Læs også: Disse sager vil få betydning for ERP-kunderne i 2011.

Outsourcing har buldret frem i flere år og ventes fortsat at være en mulighed, der vil blive diskuteret flittigt i mange direktionslokaler i 2011.

Meget tyder på, at det nye år vil blive præget af store omvæltninger på markedet: Mindre kontrakter, cloud-relateret kaos, øget offshoring og faldende kvalitet. Men også mange gode ting.

Se her, hvad du kan vente, hvis du pønser på at outsource it i 2011.

Progressiv outsourcing

2011 vil blive præget af indgåelse af mange mindre it-services-kontrakter, hvoraf en del vil blive indgået af førstegangs-kunder, der fulgte med på sidelinien i 2010.

Leverandørerne vil over tid forsøge at udvide disse kundeforhold til at omfatte mange produkter og services.

På jagt efter pengene

Med den sløve økonomiske vækst vil it-cheferne fortsætte med at gennemtrawle deres eksisterende outsourcing-aftaler i jagten på yderligere besparelser.

Kunderne vil for eksempel sammenhold fakturaer og kontrakter meget nøje for at se, om der overbetaler eller leverandøreren under-leverer.

Outsourcing og cloudsourcing

Cloud-baserede tjenester vil fortsat være et brandvarmt emne i 2011.

På outsourcing-markedet er cloud i den grad på vej opad.

Analytikere peger endda på, at cloudsourcing vil føre til en komplet og fundamental forandring af det, som vi i dag kender som outsourcing-markedet.

Ud vil vi se fusionen af de to elementer i et nyt marked: Cloud sourcing-markedet.

Allerede i dag er cloud-spillere som Amazon og Google i fuld gang med at ramme de traditionelle service-providere som IBM og HP lige der, hvor det gør ondt.

Vores bud: Markedet vil byde på opkøb og fusioner i 2001. Og kunderne vil tumle med at forsøge at hitte rede i nyt og gammelt.

Slut med tilpasning

Kunder vil i stigende omfang være åbne overfor at ændre deres interne processer og acceptere standard-tjenester i 2011.

Analytikere peger på, at service-providere vil lægge øget vægt på at standardisere deres egne tilbud for på denne måde at øge indtjeningsmarginerne på deres produkter.

Faste priser

Kan du huske dengang, hvor du kunne presse din leverandør ned i pris?

Meget tyder på, at den tid er ved at være slut.

Grunden er, at mange outsourcing-leverandører kører for fuld kapacitet og derfor nu sigter efter at arbejde priserne op.

Det betyder, at det kan blive endog meget svært at forhandle priserne ned i det kommende år.

Er du ude efter besparelser bør du i stedet kigge på leverings-modeller, aftalernes indhold og struktur samt værdi-tilførsel.

For leverandørerne gælder det omvendt, at de ikke vil konkurrere på pris men på performance, kvalitet og lignende.

Kina, Brasilien og Egypten bliver centrale lande

Outsourcing-kunder bliver mere og mere interesserede i offshore-tjenester leveret fra andre lande end Indien.

Det vil føre til, at mange service-providere vil flytte deres løsningscentre til andre billig-lande med Kina, Brasilien og Egypten i centrale roller.

Masse-automatisering

Det vil fortsat være vanskeligt at opnå god indtjening på trejdeparts-leverandør.

Det skyldes, at alle vil forsøge at minimere deres omkostninger og øge deres performance, hvilket bedst opnås med massiv automatisering med så få personer som muligt.

Læs også: Disse sager vil få betydning for ERP-kunderne i 2011.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere