Artikel top billede

Google og Microsoft i hård fight om oppetid

Kampen mellem Microsofts BPOS og Google Apps er nået til, at de to virksomheder slår på hinanden med hundrededele for kapre kunder.

Computerworld News Service: De hostede applikationer i Microsofts Business Productivity Online Standard Suite (BPOS) har opnået en gennemsnitlig oppetid på 99,9 procent eller mere i løbet af det sidste år, fortæller virksomheden.
 
BPOS, som er et samar-bejds- og produktivitets-værktøj hosted af Microsoft og solgt i samarbejde med partnere, inkluderer Exchange Online, SharePoint Online, Communications Online og Live Meeting.
 
I sidste uge kom Google frem med nyheden om, at den hostede Gmail-tjeneste holdt en oppetid på 99,98 procent i 2010, både for individuelle kontoholdere og for folk, der bruger tjenesten som del af Google Apps, der er et konkurrerende produkt til BPOS.

Google tilbød ikke oplysninger om oppetiden for andre Apps-komponenter som for eksempel Docs eller Calendar.
 
Både Google og Microsoft garanterer en oppetid på 99,9 procent for henholdsvis Apps- og BPOS-pakken. Hvis ikke virksomhederne lever op til denne såkaldte service level agreement (SLA), så tilbyder Google de berørte kunder kreditter, mens Microsoft giver kontant kompensation.
 
I sidste uge fortalte Google, at virksomheden vil ændre i SLA'en, så ethvert tilfælde af nedetid tæller med. Indtil nu er det kun nedetid på 10 minutter eller mere, der har været medregnet. Google har desuden ændret i SLA'en, så den inkluderer planlagt nedetid på grund af vedligehold, hvilket indtil nu ikke har talt i forhold til den garanterede oppetid på 99,9 procent.
 
Ifølge en talsmand for Microsoft regnes alle service-problemer, ifølge den SLA, der hører til BPOS, "som nedetid, fra sekundet det begynder, og til problemet er løst".
 
"Vi medregner problemerne, lige meget hvor mange mennesker, de har berørt, og ikke kun hvis 'nok' mennesker har oplevet dem," skriver han i en e-mail.
 
Konkurrencen mellem Google Apps og BPOS er blevet alvorlig i løbet af det sidste år. Google har opdateret sin pakke med funktioner målrettet store virksomheder og deres it-chefer. Google Apps har traditionelt set henvendt sig til små og mellemstore virksomheder.
 
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere