Google og Microsoft i hård fight om oppetid

Kampen mellem Microsofts BPOS og Google Apps er nået til, at de to virksomheder slår på hinanden med hundrededele for kapre kunder.

Artikel top billede

Computerworld News Service: De hostede applikationer i Microsofts Business Productivity Online Standard Suite (BPOS) har opnået en gennemsnitlig oppetid på 99,9 procent eller mere i løbet af det sidste år, fortæller virksomheden.
 
BPOS, som er et samar-bejds- og produktivitets-værktøj hosted af Microsoft og solgt i samarbejde med partnere, inkluderer Exchange Online, SharePoint Online, Communications Online og Live Meeting.
 
I sidste uge kom Google frem med nyheden om, at den hostede Gmail-tjeneste holdt en oppetid på 99,98 procent i 2010, både for individuelle kontoholdere og for folk, der bruger tjenesten som del af Google Apps, der er et konkurrerende produkt til BPOS.

Google tilbød ikke oplysninger om oppetiden for andre Apps-komponenter som for eksempel Docs eller Calendar.
 
Både Google og Microsoft garanterer en oppetid på 99,9 procent for henholdsvis Apps- og BPOS-pakken. Hvis ikke virksomhederne lever op til denne såkaldte service level agreement (SLA), så tilbyder Google de berørte kunder kreditter, mens Microsoft giver kontant kompensation.
 
I sidste uge fortalte Google, at virksomheden vil ændre i SLA'en, så ethvert tilfælde af nedetid tæller med. Indtil nu er det kun nedetid på 10 minutter eller mere, der har været medregnet. Google har desuden ændret i SLA'en, så den inkluderer planlagt nedetid på grund af vedligehold, hvilket indtil nu ikke har talt i forhold til den garanterede oppetid på 99,9 procent.
 
Ifølge en talsmand for Microsoft regnes alle service-problemer, ifølge den SLA, der hører til BPOS, "som nedetid, fra sekundet det begynder, og til problemet er løst".
 
"Vi medregner problemerne, lige meget hvor mange mennesker, de har berørt, og ikke kun hvis 'nok' mennesker har oplevet dem," skriver han i en e-mail.
 
Konkurrencen mellem Google Apps og BPOS er blevet alvorlig i løbet af det sidste år. Google har opdateret sin pakke med funktioner målrettet store virksomheder og deres it-chefer. Google Apps har traditionelt set henvendt sig til små og mellemstore virksomheder.
 
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S