Tøvende teleselskaber presser Ericsson

Netværksproducenten Ericsson lider under, at teleselskaberne holder igen med investeringer i nye netværk, ligesom konkurrencen også spidser til.

Artikel top billede

Foto: Lars Sundström. (Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Verdens største producent af mobilnet, Ericsson, kom i dag med sit regnskab for 2010.
 
Regnskabet afslørede, at den svenske koncern oplevede et lille fald i salget, mens selskabet formåede at forbedre bundlinjen efter en række nedskæringer året forinden.
 
"Det har været et vanskeligt år, hvor telebranchen har været ramt af komponentmangel, og det har været et år, hvor teleselskaberne har holdt igen med deres investeringer," siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.
 
Ericsson-koncernens omsætning faldt i 2010 med to procent til 169 milliarder kroner, mens selskabet forbedrede bundlinjen med 172 procent til 9,3 milliarder kroner. 

Det var især Nordamerika, som holdt salget hos den svenske koncern oppe.
  
Salget steg med 107 procent i Nordamerika og udgør nu en fjerdedel af koncernens samlede omsætning. Fremgangen i Nordamerika skyldes til dels, at Ericsson i juli 2009 købte Nortels netværksaktiviteter, som var stærkt repræsenteret på kontinentet.
 
"Men fremgangen skyldes også de amerikanske teleoperatører, som ret aggressivt udvider deres netværk både dæknings- og kapacitetsmæssigt for at følge med forbrugernes stigende lyst til at bruge smartphones til data. USA har nogle telenetværk, som har haltet bagefter Europa," forklarer Morten Imsgard. 
 
Pres fra kinesere
Mens selskabet gik fra i USA, så var der fald på en lang række andre markeder. Blandt andet i Østasien, hvor kinesiske selskaber som ZTE og Huawei presser Ericsson. Presset fra dem bliver ifølge analytikeren en af de helt store udfordringer for Ericsson de kommende år.
 
Ikke mindst fordi teleselskabernes investeringer i høj grad vil ske inden for et felt, hvor Ericsson står knap så stærkt.
 
"I de europæiske markeder og delvist i USA ligger kapacitetsproblemet mere i transportnettet væk fra masterne end i selve mobilmasten. Ericsson er verdens stærkeste inden for mobilmaster, men ikke ligeså stærke inden for kernenetværk, der samler dataene," fortæller Morten Imsgaard.

Tjenesteforretningen under pres

Netværksdelen udgør cirka 55 procent af Ericssons samlede salg, mens tjeneste- og multimedie-divisionen udgør henholdsvis 39 og fem procent af koncernens omsætning.
 
Og netop tjenesteforretningen, hvor selskabet driver mobilnetværk, oplever også et stigende pres, vurderer Morten Imsgard.
 
Finsk-tyske Nokia Siemens Networks har ifølge analytikeren skruet op for sit engagement, og også kinesiske Huawei har kastet sig ind på tjeneste-markedet. 
 
"Ericsson var ene om det her marked, da kontrakterne blev indgået, men nu er der tale om fornyelser af kontrakter, og på det her område er der nu mere konkurrence," siger Morten Imsgard, der forudser mindre attraktive aftaler for netværksvirksomhederne.

I Danmark er Ericssons tjenesteforretning kendt for at drive TDC's mobilnet.

Se Ericssons regnskab her.

NOVAX A/S

Developer

Midtjylland

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Nordjylland

Styrelsen For It og Læring

Erfaren enterprise-arkitekt til tværgående arkitekturenhed

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job