Artikel top billede

Op imod 607 navneskilte blev delt ud til SKI's store krisemøde i Tivoli Congress Center. Foto: Kristian Hansen

Nu forklarer SKI-ledelsen hele skandalen

I dag holdt SKI det første krisemøde med leverandørerne. Et møde, der både gav svar - og en latent trussel om flere ubehageligheder.

Læs også:
SKI-direktør til it-firmaer: Rengøringen fortsætter

607 leverandører er i dag samlet for at få svar på, hvordan det kunne gå så galt hos SKI, og hvordan man kommer videre.
 
I Tivoli Congress Center har konstitueret direktør Signe Lynggaard Madsen været på talerstolen.
 
Over 1.000 leverandører har tilmeldt sig arrangementet i København og et tilsvarende i morgen i Vejle.
 
Interessen var så stor, at SKI-organisationen i første omgang måtte meldte alt booket. Men efter kritik blev der igen åbent for tilmeldinger ligesom arrangører måske afholder endnu et par møder. 
 
Baggrunden for møderne er, at den offentlige indkøbscentral er havnet i en større skandale.
 
På mange af de rammeaftaler, der i øvrigt tilsammen omsættes for 13 milliarder kroner årligt på, er blevet kendt ugyldige. 
 
16 aftaler opsagt
I første omgang afgjorde Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at en SKI-rammeaftale var ugyldig, hvilket fik SKI-ledelsen til at opsige hele 16 rammeaftaler, ligesom den tidligere direktør blev fyret.
 
Ud over en betydelig usikkerhed, hvor flere juridiske eksperter sår tvivl om de mange kontrakter indgået under de ulovlige aftaler, så har leverandører tabt et to-cifret millionbeløb på at lave materiale til SKI-udbud, som enten er blevet aflyst eller ændret.
 
Forleden kunne Computerworld desuden afsløre, at også omkring overtagelser af SKI-godkendelser fra en leverandører til en anden - ved eksempelvis konkurs - hersker der også en uholdbar situation, som SKI-direktøren har været ude og beklage.
 
Firmaer har tilsyneladende fået uensartet sagsbehandling.  
 
Læs også:
SKI-direktør til it-firmaer: Rengøringen fortsætter




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere