"Låner" du også naboens ubeskyttede WiFi-netværk?

De fleste af os anser vores WiFi-netværk som noget meget personligt. Alligevel har mange ikke det store problem med at koble sig på naboens ubeskyttede netværk.

Artikel top billede

Læs også:

Efter Google-snifferi: Vi sløser med åbne netværk

Ny WiFi-standard gør det muligt at skrotte kablerne

Mens det nok er de færreste it-chefer, der lader virksomhedens WiFi-netværk stå ubeskyttet hen, står det værre til på hjemmefronten, hvor en stor del af os lader døren stå pivåben.

Konsekvensen er, at alle i op til et par hundrede meters afstand af den trådløse router kan koble sig på WiFi-netværket.

Interesseorganisationen WiFi Alliance, der blandt andre tæller Microsoft, Nokia og Apple, forsøger derfor at sætte gang i en debat om de trådløse netværk.

En undersøgelse, som analysefirmaet Wakefield Research har udarbejdet i samarbejde med WiFi Alliance, viser, at 40 procent af deltagerne i undersøgelsen hellere vil låne nøglen til deres hus ud end "nøglen" til deres WiFi-netværk.

I det hele taget føler man, at det trådløse netværk er noget meget personligt.

Bruger gerne andres Wi-Fi

Det ændrer imidlertid ikke ved, at en stor del af de 1.054 deltagende amerikanere i undersøgelsen tilsyneladende ikke har noget problem med at snige sig ind på andre folks ubeskyttede netværk.

"Undersøgelsen viste, at 32 procent af respondenterne sagde, at de har prøvet at koble sig på et Wi-Fi-netværk, der ikke var deres," skriver WiFi Alliance blandt andet.

WiFi Alliance sammenligner situationen med, at mange forbrugere også glemmer at spænde deres sikkerhedssele, når de kører bil - også selv om det kun tager få sekunder at få den på plads.

På samme måde behøver det heller ikke at være besværligt at beskytte sit WiFi-netværk ved hjælp af eksempelvis WPA2-protokollen, der bruges til password-adgang og kryptering.

Der er selvfølgelig lige det med kodeordets styrke, hvor det ikke er nok at bruge "123456" eller "Hansen," men hvor man skal huske at følge de gængse regler for adgangskoder.

Google stjal Wi-Fi-data

At det heller ikke står for godt til med at implementere WiFi-sikkerhed her i Danmark, kom frem, da Googles Street View-biler sidste år blev afsløret i at sniffe løs på de trådløse netværksdata og indsamle information om borgeres internet-kommunikation.

Google erkendte, at man ved en "fejl" havde indsamlet omkring 600 gigabyte data fra ukrypterede WiFi-netværk i 30 lande - herunder også i Danmark.

Det fik Shehzad Ahmad fra DK-Cert til at advare om, at de mange åbne netværk herhjemme er et kæmpestort problem for datasikkerheden.

"Båndbredden bliver udnyttet på åbne netværk, og derudover kan udefrakommende downloade ulovlige ting som børneporno og piratkopier over den ukrypterede router i ejerens navn. Samtidig kan hackere komme ind og sniffe oplysninger og få adgang til at stort set alle data, hvis ejeren deler filer over routeren," forklarede Shehzad Ahmad.

Læs også:

Efter Google-snifferi: Vi sløser med åbne netværk

Analytikere: Slå koldt vand i blodet med 802.11n

Ny WiFi-standard gør det muligt at skrotte kablerne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil