Telenor vil langtidsbinde danske kunder med ny fidus

Med en smart fidus vil Telenor i Danmark omgå begrænsningen på seks måneders binding af nye kunder og fastholde dem i langt længere tid.

Artikel top billede

Foto: Eric Hood.

Læs også: Telenor-topchef: Lave priser skader os alle.

Ny model

Men Telenor tilbyder nu en afbetalingsmodel, hvor kunden køber almindeligt abonnement, men selve telefonen bliver betalt via en afbetalings-ordning over en periode på op til 24 måneder.

Afbetalings-ordningen kører under navnet Smart-aftale.
 
"Det er jo egentlig en måde at omgå binding på. Kunden vælger jo helt frit uden nogen ekstra omkostninger at betale telefonen over længere tid, mens selve abonnementet fortsat er seks måneder," siger Jon Erik Haug, der er administrerende direktør for Telenor i Danmark.

Kunden kan efter de seks måneder skifte til et andet selskab, men kunden skal fortsat afbetale mobilen i forhold til den aftale, der er indgået med Telenor.  
 
Flere kunder forsvinder
Jon Erik Haug mener, at den seks måneders bindingsperiode er alt for kort, og at den er til skade for både operatør og forbruger.
 
"Vi får øget churn (kundeafgang, red.) ved det. For forbrugeren betyder det, at han har kortere tid til at betale sin telefon. Ergo bliver det dyrere for mange kunder," fortæller Jon Erik Haug.
 
Danmark sakker ifølge Telenor-chefen bagud sammenlignet med de nordiske nabolande, hvor den maksimale bindingsperiode varierer mellem 12 og 24 måneder.
 
"Hvis vi ser på Telenor-kundebasen, så er antallet af smartphones dobbelt så højt i Sverige som i Danmark, og det er vel ikke noget, som politikerne ønsker," siger han med henvisning til, at politikerne kan lave de danske regler om.
 
Debatten om bindingsperioder har verseret i årevis, men den fik i januar fornyet liv, da Venstre lancerede sit telepolitiske udspil. Heri foreslog partiet, at bindingsperioden sættes op til 12 måneder. Forbrugerrådet skød efterfølgende forslaget ned.

Læs også: Telenor-topchef: Lave priser skader os alle.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S