Mobilbranchen ser lys efter årelang antenne-strid

Det kommer til at lette mobilselskabernes arbejde, hvis nye antenne-regler træder i kraft, lyder det fra branchen.

Artikel top billede

Foto: John W. McDonough. (Foto: John W. McDonough)

De danske mobiloperatører har i flere år brokket sig over kommunernes sagsbehandling, når de skulle have tilladelser til at sætte nye antenner op.
 
Men nu ser det ud til, at hele processen bliver smidiggjort ved, at mobiloperatørerne fremover kun skal have tilladelse, såfremt de opfører en helt ny mast.
 
"Vi synes, at det er en rigtig god ændring, som kommer til at spare nogle administrative ressourcer hos os," siger direktør Jakob Willer fra Telekommunikations-industrien.

Hvis der blot er tale om en ny antenne på en eksisterende skorsten, så skal mobiloperatøren blot indberette det til kommunen. Det sker ved, at Byggereglementet ændres af Erhvervs- og Byggestyrelsen.
 
IT- og Telestyrelsen har sammen med Erhvervs- og Byggestyrelsen arbejdet på regelændringerne, som formentlig træder i kraft inden sommer. Forslaget skal dog i høring, inden det kan godkendes.
 
"Det er klart noget, der har stået højt på ønskesedlen, men det betyder ikke, at alle problemstillinger ved opsætning af master i kommunerne bliver løst," fortæller Jakob Willer.
 
Forudser fortsatte problemer
Ifølge direktøren vil der stadig være problemet med sagsbehandlingen, når mobiloperatørerne skal have tilladelse til at opstille en ny mobilmast.
 
"Og nogle kommuner betragter det at udleje jord til mobilselskaber som kilde til indkomst til kommunekassen og noget, som de kan skrue op for," siger han.
 
Telekommunikationsindustrien har allerede i december sidste år - med de fire danske netværksoperatører, 3, TDC, Telenor og Telia, i ryggen - påpeget, at der var problemer med sagsbehandlingen i Aalborg. Et problem, som kommunen havde svært ved at få øje på.

Tidligere videnskabsminister Helge Sander (V) og tidligere KL-formand Erik Fabrin (V) skrev i oktober 2009 et fælles brev til kommunerne, hvor de opfordrede kommunerne til at "yde en aktiv indsats" for at sikre mobilnet til borgerne. Der var dog ingen konsekvenser, hvis kommunerne gjorde det stik modsatte.
 
Du kan læse mere om de nye regelændringer her.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S