Fejl i TDC's mobilnet rammer 300.000 kunder

Opdateret 14.04: En fejl i en opdatering af en database betyder, at 300.000 kunder ikke kan ringe eller sende sms'er.

Artikel top billede

Foto: Uffe Weng.

Kunder, der bruger taletidskort i TDC's mobilnet, kan ikke ringe eller sende sms'er.
 
Det betyder, at 300.000 mobilkunder er ramt, skriver politiken.dk.
 
"Tilsyneladende har systemet markeret samtlige taletidskunder som inaktive, men udover det ved vi ikke så meget lige nu," siger presserådgiver Rune Fick Hansen fra TDC til politiken.dk. 
    
Fejlen i TDC's netværk rammer udover TDC-kunder også kunder hos andre udbydere, der sælger taletidskort, som kører i TDC's mobilnet. 
 
Taletidskort tømt
Til Computerworld fortæller Rune Fick Hansen, at fejlen er opstået ved en opdatering af databasen over taletidskort-kunder.

Opdateringen finder sted hver nat, og denne gang er der gået noget helt galt.

Fejlen medfører, at TDC's system opfatter taletidskortene som tomme - altså uden kroner på kontoen.

"Vores kundeservice er blevet væltet ned, for folk kan ikke forstå, at de ikke kan ringe, når de lige har sat 100 kroner ind på kontoen," siger Rune Fick Hansen.

TDC arbejder nu på at koble kunder på igen, og ifølge Rune Fick Hansen bliver 50.000 kunder koblet på i timen. Det vil sige, at alle kunder skal være oppe igen inden klokken 16.

Telmore-kunder med taletidskort går fri, fordi selskabet kører med et andet system end de andre mobilselskaber i TDC's netværk.

Klokken 14.04: TDC oplyser, at problemet nu skulle være løst, så alle kunder dermed igen kan ringe.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS